Cine sunt cei care și de ce vor aceștia ca românii să devină niște fătălăi?


Comunitatea în care locuiam în State avea o poreclă legată de faptul că cei ce locuiau în sânul ei, erau în majoritatea lor, deținători și purtători de arme.  Evident, pacea si liniștea erau depline, căci cum era sa isi riște infractorii pieile, nefiind siguri ce va scoate din geantă femeia pe care intenționau să o jefuiască, sau mai rău – portmoneul, sau un .38 Special?

N-am să insist asupra subiectului, dar vă invit la o lectură esențială, una ce mi-a făcut o plăcere deosebită, în lumina lucrurilor pe care le înțeleg și îndrăgesc atât de mult – de ce trebuie ca creștinii să știe să lupte din punct de vedere fizic?

Părintele Mihai-Andrei Aldea, explică conceptul în termeni pe cât de plini de bun simț, pe atât de accesibili:

Parinte, se aude ca va lasati si chiar va indemnatii fii duhovnicesti sa practice arte martiale. Este adevarat?

Da, este adevarat

Sunt unii care s-au suparat si care chiar va vorbesc de rau pentru acest lucru. Care credeti ca este motivul?

Pentru ca nu inteleg ce inseamna expresia arte martiale. Din pacate este o obisnuinta in zilele noastre de a ne barfi, de a ne vorbi de rau unii pe altii si a fi necrutatori cu ceea ce ni se pare noua ca este un frate care greseste, chiar daca el nu a gresit, ci noi gresim, oricum ramane un fel de intuneric intre noi si fratele si o departare care nu se mai sfarseste. In vechime, crestinii, atunci cand un frate gresea il mustra cu durere in suflet pentru ca se temeau ca nu cumva sa-l piarda. Astazi crestinii abia asteapta sa greseasca unii dintre ei ca sa poata da in cap si sa-l scufunde in adancul iadului. Si daca incearca sa scoata capul cumva de acolo, in niciun caz nu-l lasa. Este prin urmare o moda, o obisnuinta, un refren, pe care l-am vazut chiar si la parinti socotiti de multi ca fiind duhovnicesti, de a pleca urechea la barfe, de a barfi, de a raspandi mai departe barfele auzite, fara nicio cercetare serioasa, fara a verifica. Si trebuie sa spunem ca nimeni in afara de Dumnezeu nu le stie pe toate. Nimeni in afara de Dumnezeu nu se pricepe la toate. Atunci cand intalnesti ceva pe care nu l-ai studiat, nu l-ai cercetat asa cum se cuvine, pentru ca porunca este cercetati toate pastrati ce este bun, se cuvine sa fii cu bagare de seama, cu luare aminte, cu prudenta, ca nu cumva sa aluneci, sa cazi in vreo ispita si sa te trezesti ca ai marturisit altceva decat adevarul. Din nenorocire in zilele noastre acesta frica nu prea mai exista, ca sa nu spun ca nu mai exista deloc la foarte multi chiar dintre parintii Bisericii noastre si cu atat mai mult la mireni. A fost inlocuita aceasta frica de a nu gresi, de a nu vorbi despre ce nu stim, de atotcompetenta pe care pretindea că o are Ceausescu si care vad ca a intrat foarte adanc in sufletele romanilor. De aceea mulţi, foarte mulţi, vorbesc despre ce nu stiu, iar lipsa de dragoste este foarte puternica. Chiar cei care se pretind ca ar fi plini de dragoste, dragostea aceasta pe care pretind a o avea se manifesta la ei mai mult ca un pietism, asa in cat cei care predind a avea aceasta dragoste in realitate nu si-o manifesta fata de oameni, decât declarativ sau ca un fel de politeţe şi doar atâta vreme cat acestia nu-i supara, nu-i deranjeaza.

Din aceasta atitudine generala izvoraste si atitudine acelor care s-au suparat, s-au maniat, s-au smintit ca au auzit ca eu sunt de acord si chiar imi indemn fii duhovnicesti sa practice arte martiale. Fiindca toti acestia, despre care am auzit si eu, dar niciunul nu mi-a spus direct acest lucru, toti acestia nu au stat de vorba si cu mine, sa ma intrebe Parinte, am auzit ca faci asa ceva, de ce faci asta? Este un lucru de bun simt, elementar, mai ales ca multi dintre ei ma cunosc. Deci le este foarte usor sa ia legatura cu mine si sa isi faca datoria de crestini. In clipa in care auzi ca un parinte, sau un crestin oarecare, face nu stiu ce lucru despre care crezi ca este rau, dupa porunca lui Hristos trebuie sa te duci sa vorbesti cu el. Fie daca stii absolut sigur ca ceea ce face este rau, ca sa il ajuti sa se indrepte, printr-o discutie intre tine si el, fie, daca nu esti absolut sigur, dacă nu eşti cel mai mare teolog din lume si stii toate, sa-l intrebi, sa cercetezi, sa verifici. Si in felul acesta daca ai dreptate l-ai castigat pe fratele. Daca eu in vreo privinta gresesc, sunt oricand gata sa ma plec in fata celui care-mi arata ca am gresit. Dar sa imi arate, desigur, argumentat, teologic, serios. Nenorocirea este ca cei mai multi astazi nu asteapta sa vada daca fratele a gresit sau nu, ci cum il banuiesc de vreo greseala ii si dau in cap. Si cu atat mai mult daca sunt siguri ca a gresit cu adevarat, nici nu-l lasa sa se indrepte. Si pierdem si dragostea, si adevarul.

Si oare e corect asa, e ortodox?

Desigur ca nu! Cum sa fie corect sau ortodox asa? Dumnezeu are rabdare cu noi, ca noi gresim de multe ori, si incearca in fel si chip sa ne intoarca la credinta. Si atunci cand un frate greseste noi trebuie sa dovedim aceeasi rabdare pe care Dumnezeu o dovedeste fata de noi. Am vazut atitudini urate, foarte urate, fata de o serie intreaga de parinti duhovnicesti la cea mai mica afirmatie pe care unii sau altii din cei care se socotesc indreptatiti sa fie aparatorii supremi ai Ortodoxiei nu o intelegeau. Si, ca urmare, atacau persoana, nu ideea, persoana, cu maxima violenta. Culmea este ca in multe cazuri nu intelegeau cu adevarat daca avea dreptate parintele sau nu. In unele cazuri ar fi avut dreptate ei, daca ar fi vorbit duhovniceste, dar prin violenta atacului nu mai aveau nicio dreptate pentru ca se pierdea dragostea. Nu exista adevar fara dragoste si dragoste fara adevar. Iar aceasta atitudine este foarte raspandita. Ea rascoleste foarte multe patimi in ultima vreme si imi pare foarte rau ca se intampla asa ceva si ca s-a ajuns aici in loc sa existe o dragoste frateasca prin care cel care a gresit sa se plece indreptarii, iar cel care indreapta sa o faca cu dragoste, fara rautate, fara vreo inclinatie spre a jigni pe celalalt. Ci dimpotriva, cu iubire, cu dorinta de al mantui pe celalalt, pentru ca Ortodoxia nu se apara impuscand pe ortodocsii care nu se conformeaza anumitor norme. Ortodoxia se apara marturisind Adevarul cu dragoste si dovedind dragoste in Adevar. Eliminand una sau cealalta am pierdut marturisirea Ortodoxa. Mie nu imi pare rau pentru mine sau pentru alt parinte care este atacat pe nedrept. Imi pare rau pentru cei care ataca si barfesc, pentru ca isi pierd sufletele. Altfel, nicio suparare, n-au decat sa barfeasca si sa se tulbure cat vor, daca nu vor sa tina Legea lui Hristos. Chiar ma ruga cineva sa accentuez ca DACA ASA DE USOR URAM SI DENIGRAM PESTE NOAPTE PE CEI PE CARE INAINTE II AVEAM DE FRATI SAU PARINTI INTRU LUPTA CEA DREAPTA, ACEST LUCRU ARATA CA DRAGOSTEA SI REPSECTUL NOSTRU DE DINAINTE ERAU MINCINOASE, SI CA DE ABIA ACUM A IESIT LA IVEALA CE ESTE IN INIMILE NOASTRE SAU, MAI BINE ZIS, ERA DEJA ACOLO. SI CA ASA NE SURPAM UNII PE ALTII SI NU PUTEM DUCE NICIO LUPTA, CI NE AFLAM CA INTR-O IMPARATIE CARE SE SURPA PE SINE INSASI. Aceasta atmosfera domina peste tot si asa se intampla ca si in aceasta privinta, a pozitiei mele fata de artele martiale, multi se agita desi nu stiu despre ce vorbesc.

Ce nu stiu? Ne puteti da un exemplu?

Nu cunosc ce inseamna arte martiale. Si confundand artele martiale cu, de pilda, yoga sau alte practici religioase pagane, este firesc ca reactioneaza cu  respingere. Nu se pot accepta in Ortodoxie yoga si alte asemenea practici, ezoterism oriental, folosirea energiilor qi si altele asemenea. Respingerea lor este fireasca. Nefiresc este faptul ca nu discuta, nu intreaba, nu vin sa se sfatuiasca cu fratele, sau parintele despre care ei socotesc ca a cazut in greseala. Ori prin lucrul acesta ei deja fac un lucru impotriva poruncii lui Hristos. Pentru ca Hristos porunceste ca daca fratele cade in greseala, sa te duci sa-l mustri intre tine si el. Dar calcand porunca lui Hristos ei deja sunt in afara Ortodoxiei, desi pretind ca o apara. Fiinca intotdeauna daca fratele a gresit, trebuie sa incerci sa te duci sa vorbesti cu el intre tine si el, sau in cel mai rau caz, cand nu ai cum sa ajungi la el, vorbesti impotriva greselii, dar sa nu faci atacuri la persoana. Raspandirea de barfe, de tot felul de acuzatii si asa mai departe, fara cercetare, fara cercetare a temei, a subiectului, fara argumentatie teologica, fara o discutie cu cel cespre care crezi ca a gresit, sunt patimi si rataciri care din nenorocire sunt deosebit de raspandite si care vor duce la pieire pe cei care le practica. De-a lungul istoriei Bisericii au fost multe, multe vremuri in care s-a intamplat asa si cei care s-au supus acestor patimi s-au osandit. Daca nu s-au trezit la vreme ca sa se poata pocai, s-au osandit. Despre asta este vorba si aici. De aceea s-au suparat, pentru ca ei nu cunosc ce inseamna arte martiale, nici nu au venit sa discute, sa ma intrebe, si atunci fireste ca se tulbura si din obisnuinta de a barfi si de a osandi si de a raspnadi lucruri rele despre unii si altii, fac acest lucru si in privinta aceasta.

Artele martiale sunt asociate cu violenta. Poate ca acesta este un motiv al pripelii de care au dat dovada constestatarii dumneavoastra pe acest subiect.

Este adevarat ca sunt destui care fac o legatura intre arte martiale si violenta. Chiar este o legatura intre ele. Dar oare crestinului ii este oprita folosirea violentei oricand si oricum? Sa cercetam, spune Sfantul Apostol Pavel, si sa pastram ce este bun. Intelegand prin violenta orice forma de folosire a fortei si care influentati de doua curente pagane si anti-crestine, respectiv masoneria si neoprotestantismul, mai ales anumite ramuri ale neoprotestantismului, precum si multe curente new-age, socotesc ca este interzisa unui om civilizat, si cu atat mai mult unui bun crestin, orice folosire a fortei, ceea ce este o ratacire, este o cadere din Ortodoxie. Pentru ca nu exista in Ortodoxie vreo opreliste ca, la vremea potrivita, sa se foloseasca forta. Insa, din pacate, sub influenta neoprotestanta si sub influenta masonica s-a raspandit aceasta idee. Pentru ca si conducerile masonice, atat ale Romaniei cat si ale altor tari, vor sa inoculeze poporului ideea unei supuneri absolute fata de stat si fata de autoritati. Si atunci interzic orice acces al omului la mijloacele care ii asigura libertatea, printre aceste mijloace fiind si folosirea armelor si a fortei in caz de nevoie. Practic, un popor poate fi astazi inrobit fara probleme. Cele mai multe tari asa zis civilizate au armate de mercenari, de soldati platiti. Si care armate odata infrante, tara respectiva este infranta. Armate care constituie un procent extrem de mic din populatie, care au o putere destul de mica de a apara tara intr-un conflict direct. Care pot fi foarte usor inlaturate si mai mult decat atat, pot fi foarte usor cumparate. In vremea in care tot poporul era armata tarii nu puteai sa cumperi tot poporul. Ca urmare, atunci cand comunistii au intrat in Romania si au ocupat-o, au fost peste 14 ani de rezistenta crancena, armata, numai de cand si-au proclamat comunistii victoria si pana cand ultimele celule de rezistenta din munti au cazut. Si inca si dupa aceea a continuat rezistenta armata izolat priun unele persoane care nu au vrut sa se supuna si au luptat, chiar si cu arma in mana, si mai departe. Deci sovieticii si comunistii au avut de infruntat la noi rezistenta unor oameni care stiau ca datoria fiecarui barbat este de a fi gata sa lupte pentru Credinta, pentru Neam si pentru Tara pana la capat. Culmea absurditatii este ca parintii care prihanesc violenta, mirenii si calugarii care prihanesc violenta, in fel si chip, au adesea mare evlavie la acesti luptatori anticomunisti, fara sa-si dea seama nicio clipa de inselare. Nu poti pe de o parte sa declari oameni care au luptat cu arma in mana impotriva bestiei bolsevice ca fiind sfinti, iar pe cealalta parte sa interzici crestinilor sa invete sa faca ceea ce au facut acesti sfinti. Este o contradictie uluitoare si care totusi nu este observata de foarte multi.

Dar avem vreun temei in istoria Bisericii pentru ceea ce spuneti?

Avem pe Sfantul Mare Mucenic Gheorghe, avem pe Sf. Mare Mc. Dimitrie, avem pe Sf. Teodor Stratilat, avem pe Sfantul Andrei Stratilat, avem pe Sfantul Mc. Dasius, si nenumarati alti sfinti militari, unii dintre ei purtand armele chiar in ziua in care au fost martirizati, fiind martirizati cu armele la brau. Si toti acestia ua luptat cu arma in mana, au ucis, au ranit si sunt sfinti. Constantin cel Mare, cel intocmai cu Apostolii, nu numai ca a luptat cu arma in mana, a condus armate in nenumarate batalii si Biserica il lauda pentru lucrul acesta. Nu zice “vai, nemernicule care ai luat arma”. Zice “Slava tie, Sfinte Constantin, care ai biruit in batalii pe dusmanii lui Dumnezeu”. Troparul Sfintei Cruci, in forma sa originala, zicea catre Dumnezeu „biruinta binecredinciosilor imparati asupra barbarilor daruieste”. Azi s-a schimat textul, dar istoria nu se schimba. Si ea marturiseste acest lucru pe care autoritatile anti-crestine si anti-nationale vor sa-l ascunda. Deci iata ca ideea acesta ca nu are voie crestinul sa foloseasca forta in nicio imprejurare este o idee necrestina, satanica. De fapt crestinul are chiar obligatia de a folosi forta atunci cand este de la Dumnezeu a folosi forta, atunci cand trebuuie. Insusi Scripturile poruncesc acestea. Pana si Sfantul Apostol Pavel spune limpede “De aceea dregatoria poarta sabie, ca sa pedepseasca.” Ori vedeti, de la dregatori Sfantul Apostol Pavel a primit 40 de bete pe spinare! Deci dregatoria avea si toiag cu care pedepsea, avea si bici, avea si pisica cu noua cozi, avea tot felul de unelte de pedepsire. Dar dintre toate, in Duhul Sfant fiind, Sfantul Apostol Pavel alege sabia! Ea nefiind instrument de pedepsire cu bataia la palma sau pe spinare, ci fiind instrument de moarte. Aratand Duhul Sfant prin aceasta ca exista imprejurari in care de la Dumnezeu este lasata chiar si pedeapsa cu moartea. Cu care eu personal nu sunt de acord, o privesc plin de teama pentru ca nu poate fi schimbata daca a fost gresit aplicata, dar pe care iata, Dumnezeu prin gura Sfantului Apostol Pavel o incuviinteaza in anumite imprejurari. Pe mine ma cutremura ideea pedepsei cu moartea, dar Dumnezeu o incuviinteaza, iar prin gura Sfantului Apostol Petru o si da. Pentru ca atunci cand Anania si Safira au mintit Duhul Sfant, au fost pedepsiti cu moartea. Dar nu au fost pedepsiti cu moartea pur si simplu, ci prin gura Sfantului Apostol Petru, el a fost cel care a dat osanda de moarte asupra lor si au murit. La fel de bine putem spune ca Sfantul i-a ucis cu gura lui, prin puterea Duhului Sfant. Nu vad care e deosebirea in a ucide cu sabia si a ucide cu puterea gurii.  Cine are puterea gurii ucide numai cu cuvantul, dar cine nu are puterea gurii dar trebuie sa o faca va ucide cu sabia, cu pusca sau cu ceea ce are. Nu acest lucru este esential, mijlocul prin care s-a facut uciderea, ci daca Dumnezeu a ingaduit sau nu ca un om sa rosteasca osanda de moarte asupra altui om si aceasta sa fie indeplinita. Si raspunsul este cutremurator pentru omul de astazi. Da, Dumnezeu a ingaduit si ingaduie acest lucru.

Sunt invataturi bisericesti sau Sfinti Parinti care propovaduiesc impotriva practicarii artelor martiale?

Nu, nu exista asa ceva. Dimpotriva, Sf. Ioan Gura de Aur ii lauda pe osteni pentru ostenirile lor, la fel Sf. Vasile cel Mare si alti Sfinti Parinti. Sunt dati ostenii drept pilda si de Sf. Ap. Pavel si de multi altii, pentru crestinii cae vor sa duca lupta cea buna. Pentru ca toti crestinii care vor sa duca lupta cea buna trebuie sa o duca asemenea ostasilor. Sf.  Clement Romanul ii da ca pilda pe ostasi. Sf. Ignatie Teoforul si multi alti sfinti ii dau ca pilda pe ostasi, in cele bune, desigur. Sf. Ioan Botezatorul atunci cand este intrebat de ostasi ce trebuie sa facem ca sa ne mantuim, nu le spune “renuntati la arme”. Ci le spune “nu nedreptatiti pe nimeni, nu jefuiti pe nimeni, fiti multumiti cu solda voastra”. Vedeti, aici e un cuvant ingrozitor pentru cei care cred ca orice folosire a fortei, a violentei, este rea. Sf. Ioan Botezatorul cel mai mare nascut din femeie, dupa cum spune Insusi Mantuitorul, nu le spune soldatilor sa renunte la solda, nu le spune sa se lase de meseria armelor, ci le spune dimpotriva, sa fie multumiti cu solda lor. Deci  ii indeamna practic sa ramana in armata fiind multumiti cu solda lor. Supunandu-se comandantilor, dar ferindu-se a nedreptati pe cineva, ne jefuind pe cineva. Facandu-si meseria de ostasi cu dreptate. Deci Sf. Ioan Botezatorul ii indeamna pe ostasi sa ramana asa mai departe dar sa nu savarseasca nedreptati din starea in care sunt.Canonizarea unor sfinti care au fost ostasi pana la sfarsitul vietii lor, ca Sfantul Dimitrie Izvoratorul de Mir, Sfantul Andrei Stratilat, Binecredinciosul Voievod Stefan cel Mare si altii asemenea arata si ea faptul ca Biserica a primit ostasia ca o cale de mantuire. Iar ostasie fara pregatire de lupta nu exista. Aceasta pregatire de lupta este cea numita adesea, astazi, arte martiale.

Dar, intorcandu-ma la intrebare, vedem ca in realitate niciunul dintre Sfintii Parinti nu a osandit niciodata folosirea fortei, a violentei, decat daca a fost facuta cu nedreptate. Acesta este “punctul pe i”, aici este locul in care se aluneca fie intr-o parte, fie in alta. Pentru ca unii spun “nu este voie deloc sa folosesti forta”, ceea ce este o minciuna, este o incalcare a cuvantului lui Dumnezeu, iar altii spun “foloseste forta cand vrei tu”, eventual „persecuta pe cei din alta natie sau de alta credinta”, ceea ce iarasi este o minciuna si o incalcare a cuvantului lui Dumnezeu. Exista o dreapta socoteala, o deosebire a duhurilor de care trebuie sa dam dovada in aceasta privinta. Sf. Ioan Gura de Aur spune ca Dumnezeu nu a lasat trupului omenesc arme, in sensul armelor pe care le au fiarele – coarne, colti, ghiare si altele asemenea – pentru ca exista vreme in care sa iei armele si exista vreme in care sa le lasi. Acest cuvant al Sf. Ioan Gura de Aur este potrivit cu cel al Ecleziastului care spune ca este vreme pentru toate lucrurile de sub cer; este vreme de pace si este vreme de razboi. Lucrurile nu se interpreteaza numai duhovnicesc. Ca daca este s-o luam duhovnicesc extrem de rar este vreme de pace, ca dracul ne ataca neincetat. Este vreme de pace si este vreme de razboi in viata de toate zilele. Este vreme in care sa iei armele si sa le folosesti si este vreme in care sa nu le iei. Dar! Cum ai putea sa iei armele sa le folosesti cand tu nu le stii, nu le cunosti, sau cu atat mai putin stii sa le folosesti? Si daca nu stii sa iei armele si nu stii sa le folosesti ai incalcat cuvantul lui Dumnezeu care spune ca este vreme de pace si este vreme de razboi. Ai incalcat cuvantul lui Dumnezeu care spune ca de aceea poarta stapanirea sabie, ca sa pedepseasca.

Dar noi nu suntem stapanire. Sau ce inseamna stapanire, de fapt?

Aici sunt doua trepte deosebite. Exista in primul rand dregatoriile oficiale ale unui stat. Dar atunci cand statul respectiv este sub ocupatie straina exista doua stapaniri. Cea straina si stapanirea nationala.

Stapanire nationala care se autoproclama.

Sau exista dinainte, dupa caz. In clipa in care japonezii au invadat insulele Ryu- Ryu numite astazi Okinawa, populatia de acolo avea propriile capetenii si aceste capetenii au condus rezistenta impotriva ocupatiei japoneze; sau a ocupatiei chineze atunci cand chinezii au ocupat insulele. Chiar daca pe fata ei se prefaceau a se supune ocupantilor, pe ascuns ei conduceau rezistenta si era firesc intra-devar ca bastinasii din Ryu- Ryu sa faca aceasta rezistenta, sa lupte impotriva ocupantilor. Deci atentie, ca exista doua situatii foarte deosebita, atunci cand o tara are conducatorii sai si atunci cand o tara are conducatori straini, ocupanti. Cand are ocupanti, are datoria de a lupta impotriva ocupantilor.

Oare nu se cuvine sa ne supunem ocupantilor, sa ii socotim ca stapanire de la Dumnezeu?

La fel cum era firesc ca evreii sa nu ramana supusi egiptenilor care ii indemnau la nelegiuiri, sau filistenilor care ii indemnau la nelegiuiri si asa mai departe, la fel nu este firesc sa ne supunem nici noi. Desigur, ca sa lungim aici paranteza, lupta impotriva ocupatiei se realizeaza pe doua planuri. Planul material si planul duhovnicesc. Planul duhovnicesc este de fapt primul! Pentru ca, e bine sa stim asta, ocupatiile se datoreaza pacatelor si se inving pe plan material prin izbanda dovedita mai inainte pe plan duhovnicesc. Lupta impotriva ocupatiei incepe cu lupta impotriva propriilor patimi. Cu incercarea de a te intoarce cu adevarat catre Dumnezeu, de a fi un om si un popor bun, crestin, iubitor de Dumnezeu. Si abia apoi cu armele. Atunci cand un popor se ridica duhovniceste apoi se poate ridica si militar, sau economic, sau cultural sau alt fel, incat sa poata sa biruiasca, sa poata sa se ridice. Voi da un exemplu nu foarte duhovnicesc, dar care in anumite limite, desigur, ne poate ajuta sa intelegem despre ce vorbim. Polonezii erau sub ocupatie straina. O parte din Polonia era ocupata de germanici, iar cealalta parte era ocupata de Imperiul Tarist. Erau destul de prost tratati polonezii de partea germana si ingrozitor de prost tratati in partea ruseasca. Multi dintre polonezi, numai pentru ca erau polonezi erau bagati in puscarie, in lagare rusesti. Si polonezii erau resemnati si dezbinati, multi dintre ei ajungeau sa emigreze, exista pana astazi comunitati poloneze in Brazilia, Argentina, Uruguai, Paraguai, formate atunci. Polonezi care au emigrat in aceste tari si care pana astazi au acolo comunitati. Si parea ca Polonia va disparea de pe harta Europei, dar au fost un Sienkiewicz si alti cativa care le-au adus aminte ca ei au evlavie la Maica Domnului, le-au adus aminte ca ei sunt uniti dincolo de dezbinarea lor, pentru ca polonezii erau extrem de dezbinati, prin evlavia pe care o au la Maica Domnului. Aici sigur, nu facem paranteza la paranteza cat de corecta era aceasta evlavie, asta este alta problema, pe o semnalam doar ca sa nu se caute degeaba nod in papura. Ideea este ca aducandu-si aminte ca ei sunt uniti prin acest punct au reusit pas cu pas sa se uneasca si prin celelalte si pana la urma a reaparut Polonia pe harta lumii, desi disparuse. Si exista pana astazi, desi intre timp hotarele ei s-au tot schimbat. Dar a reusit sa reziste pana astazi pentru ca multa vreme si-au adus aminte ca exista ceva care ii uneste. Deci a fost intai o ridicare spirituala, chiar daca neorientata corect din punct de vedere ortodox, dupa care a putut sa existe sa zicem asa si ridicarea materiala. Cu atat mai mult la noi, cei care suntem din poporul lui Dumnezeu, fara o indreptare interioara, sufleteasca si de aceasta data corecta, nu poate exista ridicarea materiala. De ce spun cu atat mai mult, pentru ca in vreme ce ereticii stiu putin si gresit, ortodocsii sunt oameni care trebuie sa stie mai multe, sa stie Adevarul. Iar sluga care stie multe, mult va fi batuta. Mai mult se cere de la un popor ortodox, decat de la un popor neortodox. Inaintea lui Dumnezeu o greseala facuta de ortodocsi este pedepsita mult mai aspru decat o greseala facuta de eretici sau pagani, pentru ca ei, saracii, sunt in ratacire, pe cand ortodocsii au Adevarul la indemana. Deci, ca sa ne intoarcem la intrebare, aceste doua tipuri de razboi, duhovnicesc si material, merg mana in mana, pentru ca noi, oamenii, suntem si suflet si trup. Nu putem sa dam deoparte nici sufletul, nici trupul, si sa zicem ca omul e numai una dintre ele. Asa incat si rezistenta impotriva ocupantilor, despre care am tot vorbit pana acum, se desfasoara pe aceste doua planuri, duhovnicesc si material, material si duhovnicesc, nelasand deoparte planul material cum din pacate fac multi, nici cel duhovnicesc, dupa cum fac altii. Asa incat trebuie un crestin ortodox sa fie pregatit, daca nu este calugar sau cleric, trebuie sa fie pregatiti sa poata lupta cu arma in maini pentru a-si apara familia, Tara, Neamul, Credinta, pentru a-si face datoria. Si atunci cand este sub ocupatie este obligat sa lupte, e de datoria lui de a lupta. Face parte de datoria lui fata de stapanirea reala, pentru ca stapanirea reala a unei tari nu este cea a ocupantului, ci este cea pe care o are cand este liber. Pe de alta parte exista si stapanirea propriu-zisa a unei  tari. Si acesteia trebuie sa ne supunem, sa o slujim in tot ceea ce ne cere, in tot ce nu este impotriva poruncilor lui Dumnezeu. Deci fie intr-un fel, fie intr-altul, exista o anumita legatura foarte directa intre crestinul obisnuit si stapanire asa incat obligatia noastra de a putea folosi armele este extraordinar de mare. Cand spun a noastra ma refer la noi crestinii in general, pentru ca eu, de pilda, ca preot, nu am voie sa folosesc armele si niciun fel de violenta fizica. Un monah nu are voie sa foloseaca armele si niciun fel de violenta fizica. Arma noastra trebuie sa fie arma Duhului si a Cuvantului lui Dumnezeu. In vreme  ce pentru mireni, pe langa aceasta arma a Duhului si a Cuvantului lui Dumnezeu, care se presupune ca la ei nu este atat de bine stapanita ca la clerici sau la monahi, trebuie sa existe armele fizice simbolizate in Sfanta Scriptura prin sabie.

Din ce am inteles, principala cauza a acuzatiilor aduse dumneavoastra este faptul ca cei care v-au acuzat nu inteleg ce inseamna artele martiale. Ce inseamna artele martiale?

Expresia aceasta, arte martiale, vine din latina. Multi confunda artele martiale cu ceea ce ei insisi adesea numesc arte martiale orientale. Pai daca exista arte martiale orientale inseamna ca exista si alt fel de arte martiale, vestice, nordice, sudice. Asta glumind putin, dar prin simpla precizare orientale, inseamna ca exista mai multe grupe de arte martiale. Ceea ce nu observa multi din cei care confunda artele martiale cu artele martiale orientale, este faptul ca insasi expresia este din latina. Artele martiale reprezinta acele cunostinte teoretice si practice de lupta. In special individuala, dar nu numai, care il ridica pe un om la un nivel de excelenta in ostasie, in lupta. De aceea e cuvantul arte, pentru ca in vechime cuvantul arte nu insemna cum se crede astazi, ceea ce tine de frumos, de estetic. Prin arte se intelegeau domeniile de excelenta dintr-o parte sau alta. Ingineria era o arta atunci cand era practicata la nivel inalt, si era o tehnica atunci cand era practicata la un nivel simplu. Un constructor oarecare era un constructor si atat. Dar un inginer ca Apolodor din Damasc, care a facut Podul lui Traian sau alte monumente de acestea uimitoare, era un super-constructor, era un artist. Acesta era sensul vechi al cuvântului. Acuma arta si artist inseamna altceva, dar expresia de arte martiale vine din vechime, din vremea romana, cand termenul martial definea tot ceea ce era legat de razboi, iar arte martiale insemna arte ostasesti. Arta de a fi un luptator desavarsit, cam asta insemna arta martiala. Mijlocul, stiinta, cunoasterea prin care poti sa devii un luptator desavarsit. Din acest punct de vedere atat tehnic si idea, arta martiala este si scrima, si niciunul dintre cei care se supara pe practicarea artelor martiale nu cred ca i-ar da anatema pe floretistii sau floretistele noastre care castiga medalii, pentru ca practica scrima si au pus mana pe floreta, si totusi este vorba de o arta martiala. Arta martiala este si tirul cu arcul, dar nu cred ca unii din cei care se infurie si se manie pe practicarea artelor martiale si dau anatemei artele martiale, se gandesc o clipa ca cei care fac tir cu arcul sunt practicanti de arte martiale. Biatlonul este o arta martiala. Stiinta de a combina efortul deplasarii pe schiuri cu un tir de cea mai inalta precizie, este o stiinta martiala si tine de artele martiale. Si exista si multe alte asemenea arte martiale care nu sunt arte martiale orientale dar sunt arte martiale. Tot ceea ce faceau sfintii militari in armatele romane ca sa invete sa foloseaca sulita scurta, sau lunga, sabia, scutul, arcul si alte arme care se foloseau acolo, toate aceste lucruri se cheama arte martiale. Din nenorocire multi nu inteleg pur si simlu ce inseamna termenul si confunda artele martiale cu yoga sau alte practici de acestea. Daca ar fi egal termenul de arte martiale cu artele martiale ezoterice, pagan religioase, atunci fireste da, ar fi interzis oricarui crestin sa le practice. Nu este admisibil ca un crestin sa practice zen, exercitii de qi, yoga sau alte lucruri din acestea. Noi suntem crestini si tot ceea ce practicam trebuie sa fie in  cultul nostru, al Ortodoxiei. Deci sunt ingaduite numai artele martiale care nu impun odata cu practicarea lor si o gandire, o traire necrestina si ritualuri necrestine. Dar din nefericire foarte multi confunda asemenea arte martiale pagane care sunt intradevar interzise crestinilor, cu artele martiale luate global, in care arte martiale intra tot ceea ce inseamna pregatirea militara obisnuita de lupta a unui ostas. Deci avem o situatie cumplita in care ei, pe de o parte, la fiecare Liturghie ii binecuvinteaza pe ostasii tarii noastre, iar pe de alta parte, ii dau anatemei pe motiv ca fac arte martiale. Este o absurditate care izvoraste din neintelegerea termenilor si din lipsa de cercetare. Nu se merge pe ideea cercetati toate, pastrati ce este bun… Toti se pricep – am zis ca Ceusescu si o sa mi se spuna ca sunt prea aspru, dar asa este – toti se pricep la toate, si nu vor sa caute, sa vada ce insemna de fapt lucrul acela. Este sau nu este ortodox? Se poate sau nu practica? Cutare arta martiala, ca doar este scris “cercetati toate pastrati ce este bun”, cuprinde sau nu cuprinde obligatoriu elemente ezoterice, pagane? Ca daca le cuprinde nu avem voie de o practicam! E interzis! Dar o arta martiala cum e tirul cu arcul si vorbim nu de kyudo, arta martiala japoneza, shintoista, ci de tirul cu arcul european, este o arta martiala ce poate fi practicata de orice crestin cu toata linistea, cu toata libertatea. Ba e chiar recomandabil sa o practice, ca tot trebuie sa stim sa luptam, sa avem spirit de luptatori, sa putem, sa stim macar atat: sa intindem un arc. Culmea este, ma repet dar asta este situatia, ca sunt parinti care canta ei insisi sau asculta cu bucurie cantece in care i se spune lui Stefan “Maria ta insenineaza-ti chipul, arcasii n-au uitat sa dea la semn”, dar in acelasi timp ei interzic credinciosilor sa invete “sa dea la semn”. Pai daca tu ai evlavie la Stefan cel Mare sau la Constantin cel Mare, atunci trimite toti barbatii care sunt credinciosi sa practice arte martiale, ca sa fie vrednici de inaintasii lor. Sigur, nu arte martiale din acestea yoghine, budiste, shintoiste sau de mai stiu eu ce religiozitate pagana. Nu asa ceva, ci arte martiale facute pe traditia romaneasca, cu rugaciuni catre Sfantul Constantin cel Mare, catre Sfantul Mare Mucenic Gheorghe, Sfantul Stefan cel Mare sau alti sfinti militari. Cu ocrotirea lor, fara a prelua nimic din ceea ce inseamna religiozitate pagana. Nu avem voie sa preluam nimic din ce inseamna religiozitate pagana. Dar avem obligatia de ai indemna pe mirenii nostri sa invete sa fie luptatori.

Un tanar, practicand arte martiale, nu se expune la pericolul de a cadea in unele patimi?

Bineinteles. Orice faci, de la mancare la rugaciune, te expune la ispite. Deci si ostasia sau artele martiale. Dar cred ca se expune unui pericol mult mai mare, de miliarde de ori, repet, de miliarde de ori mai mare cel care sta acasa cu televizorul si computerul. De miliarde de ori e mai mare primejdia! Ducandu-se si muncind sa se antreneze la tir cu arcul, la scrima, si la alte arte martiale ingaduite unui crestin el isi consuma energia fizica, isi dezvolta capacitatile de luptator, isi dezvolta disciplina si vointa si puterea de munca si invata sa se stapaneasca mult mai bine decat daca sta la televizor si la calculator si se uita la pornografie si face malahie, sau la violenta gratuita americana si ajunge „smecher” de tip Bronx sau Harlem, sau joaca jocuri din acestea pana innebuneste si la cap, si la inima, si la suflet. E incomparabil mai mare ispita din partea aceasta, a nepracticarii artelor martiale, decat a practicarii.

Ati vorbit in special de acele arte martiale care pentru practicare necesita o arma. Cum ramane cu artele martiale care implica lupta corp la corp?

Bineinteles ca sunt recomandate. Atunci cand am vorbit de artele martiale romane de pilda pe care le-a practicat si Sfantul Dimitrie si alti Sfinti, acestea includeau lupta corp la corp. Sigur, tranta romana nu era nici pe departe ceea ce vedem astazi in concursurile greco-romane, era mai dura, pentru ca pe atunci era voie sa se puna piedici, era voie sa se dea lovituri. Semana foarte mult cu ju-jitsu-l japonez de secol XIX. Tranta de pe atunci care era practicata in armatele romane si nu numai in armatele romane, pentru ca erau tabere de instructie si pentru civili, cum le-am spune noi astazi. Pe vremea aia nu existau civili, existau rezervisti si cetateni sub arme. Orice cetatean era socotit rezervist, era socotit un potential ostas. Daca patria era atacata, fiecare om liber trebuia sa poata sa o apere cu arma in mana. Ca urmare, pe langa toate orasele mari si de multe ori si pe langa grupurile de sate, existau tabere de pregatire unde ostasii se pragateau, dar alaturi de ostasi se pregateau si ceea ce am numi astazi civilii. Iar lupta fara arme era obligatorie. Exista si un anumit fel de box care se practica atunci, dar acela nu se practica chiar fara arme, ci erau niste manusi din piele cu ghinturi de plumb sau chiar de fier, erau mai multe feluri de lupta.

Lie, un razboinic vandal care ucisese o multime de crestini si isi batea jos de crestini numindu-i si socotindu-i lasi pentru ca nu luptau a fost ucis de Nestor, cu binecuvantarea Sfantului Dimitrie, intr-o lupta in care Nestor nu a folosit arme, a luptat cu mainile goale impotriva lui Lie si l-a infrant si la aruncat in sulite. A facut acest act de violenta, sa se cutremure pietistii ca a facut Nestor un act de violenta, si l-a ucis pe Lie, a facut “o crima”. A facut-o cu binecuvantarea Sfantului Dimitrie, si atat Sfantul Dimitrie cat si Sfantul Nestor sunt in calendar. Si Dumnezeu le-a binecuvantat lupta lor. Cititi-le si cantati-le troparul ca sa vedeti cum i-a binecuvantat Dumnezeu pentru aceasta lupta! Si de ce a fost ucis Sfantul Dimitrie? Pentru ca a binecuvantat pe Nestor sa-l ucida pe Lie. De ce a fost ucis Nestor? Pentru ca l-a invins pe Lie in lupta. Insasi lupta a fost marturisirea lui Hristos, sa se cutremure cei care spune ca nu are voie crestinul sa foloseasca lupta. Insasi lupta lui Nestor impotriva lui Lie a fost mijlocul prin care a marturisit pe Hristos. El alta marturisirea nu a facut. Atat a facut si a fost de ajuns sa fie socotit un mare mucenic. Sfantul Dimitrie pentru asta a fost martirizat, pentru ca a ajutat sa aiba loc marturisirea lui Nestor. Deci iata ca exista si lupta corp la corp, iata ca lupta corp la corp este binecuvantata de Dumnezeu atunci cand este facuta dupa randuielile Dumnezeiesti. Aici este insa ceva care trebuie mereu subliniat, pe care trebuie mereu sa staruim, faptul ca nu este voie sa folosim forta dupa poftele noastre, ca nu este ingaduit unui crestin sa foloseasca armele dupa poftele lui. Ci numai atunci cand trebuie cu adevarat. Sa apere Credinta, Neamul sau Tara. Sau sa apere, desigur, alti oameni, alte familii, alte tari, alte neamuri lovite de cei rai. Nu scot sabia si tai capul celui care m-a enervat. Sau incep sa-i dau pumni, sau altceva de felul asta. Daca cineva m-a enervat ii cer iertare. Daca cineva m-a enervat, ma rog pentru el. Daca cineva ma uraste, ma supara, ma rog pentru el. Nu e voie sa folosim forta in asemenea imprejurari. Nu este voie si aceasta oprire merge pana la martiriu, pana la a rabda moartea dupa chipul Mantuitorului, chiar daca ne-am putea apara. Dar exista imprejurari, care sunt aratate si de Sf. Ioan Gura de Aur, si de Sf. Constantin cel Mare si de multi sfinti in istoria Bisericii, in care se arata foarte clar ca trebuie folosite armele. Armata trebuie sa lupte, cetatenii au datoria sa se ridice si sa lupte. Toate aceste lucruri sunt aratate in istoria Bisericii, iar a le nega inseamna a nega pur si simplu Ortodoxia.Poate imi va da vreodata Dumnezeu putere si vreme sa scriu despre acestea, ca sa se vada macar unele din temeiurile teologice si istorice, sa se inteleaga adevarul.

Dumneavoastra parinte, de ce va indemnati fii duhovnicesti sa practice arte martiale?

Ca sa nu fie puturosi, ca sa nu fie lasi, ca sa nu fie dezordonati, haotici, ca sa nu fie lesne lasatori, sau delasatori, ci dimpotriva, sa fie harnici, sa aiba rigurozitate, disciplina, vointa, responsabilitate si seriozitate in ceea ce fac. Sa invete sa fie buni ostasi ai lui Hristos, incepand de la cele trupesti si urcand la cele duhovnicesti si, desigur, sa fie buni Romani. Sa nu fie violenti, pentru ca atunci cand te duci si te antrenezi in arte martiale, repet, nu vorbesc de arte martiale cu incarcatura religioasa pagana, asa ceva este interzis oricarui crestin. Eu imi indemn fii duhovnicesti la arte martiale unde insisi instructorii se spovedesc, fac rugaciune si asa mai departe. Nu sunt niste pagani sau niste propovaduitori ai paganismului. Dar revenind! In clipa in care se duce cineva intr-o sala de pregatire de lupta, sau intr-o tabara de pragatire, si vrand nevrand isi ia pumni, sau un picior, sau alte lovituri, il doare si il doare rau de tot, iar uneori il doare 3-4 zile dupa ce a primit lovitura, sau o saptamana, sau mai mult. Si invata ceea ce este durerea! Invata doua lucruri foarte importante, o data, sa o duca si a doua oara, sa nu o provoace. Cineva care stie cat de tare doare o lovitura, nu se va mai repezi cum se reped tot felul de nemernici sa-si bata nevestele una-doua pentru orice tampenie care i-a deranjat pe ei. Cineva care stie ce inseamna durerea nu se va repezi ca animalul sa-si bata copilul pana lesina pentru orice fleac amarat. Dimpotriva, stiinta aceasta a durerii, insotita bineinteles de o crestere duhovniceasca, de o indrumare a duhovnicului, il face pe om mult mai pregatit si sa o rabde, si sa nu o aduca asupra altcuiva. Avem nevoie de rigurozitate si disciplina, pentru ca din nenorocire, crestinii nostri nu cresc cum trebuie intru Hristos. Ba de multe ori deloc, tot timpul cad, cum se zice, din lac in put, si sovaie, si merg in cercuri si se intorc la pacate si la patimi si asa mai departe. De ce? Pentru ca nu au spirit de luptator. Pentru ca nu au seriozitate in ceea ce fac, pentru nu sunt seriosi in ceea ce fac.Ori fara o munca asidua intr-o disciplina si spiritualitate ostaseasca, nici nu vor dobandi un asemenea spirit. De unde sa-l dobandeasca? Monahii il castiga chiar prin randuielile ostasesti ale manastirilor, si acolo unde acestea nu se tin monahii slabesc mult duhovniceste sau chiar cad rau de tot. Dar mirenii de unde sa il aiba? Ei bine, din ostasie. Care a fost cu viclenie lasata pe seama statului in secolul XIX pentru ca acum sa fie suprimata de tot. Credeti ca din dragoste pentru noi a fost suprimata? Sau face parte din lucrarea de distrugere a omului, de inrobire a lui? Fara o educatie ostaseasca omul nu are disciplina, nu are curaj, nu poate duce lupte, nu face fata durerii, nu are darzenie, tarie, responsabilitate. Pregatirea aceasta te invata sa lupti, sa rabzi, sa ai responsabilitati, sa ii sprijini pe cei raniti – nu sa scuipi pe ei, cum fac multi jendari ortodoxisti de azi -, sa ai ascultare de superiori si sa stii unde se opreste aceasta ascultare… Foarte, foarte mare este folosul ostasiei si pentru mireni, dar si pentru monahi. Chiar daca forma este putin diferita.

Dincolo de spiritualitatea pagana japoneza, care este inacceptabila pentru Ortodoxie, eu admir conceptul, conceptul am spus, idealul, de samurai. Samuraiul este cel care traieste pentru a sluji, in teorie cel putin, practic stim ca pentru cei mai multi a fost cu totul altceva. Dar, ca teorie, samuraiul trebuia sa traiasca pentru a sluji, pentru diaconie, cum se spune in Ortodoxie. Pe cine sa slujeasca? Pe seniorul lui. Însă de ce trebuia samuraiul sa traiasca pentru a sluji seniorului? Pentru ca stia ca seniorul lui este tot samurai, adica traieste pentru a sluji pe seniorul lui. Si cine era seniorul lui? Pana la urma se ajungea la imparatul Japoniei, iar imparatul Japoniei era cel care slujea… Japonia. Poporul si tara. Deci practic un samurai, slujindu-si cu toata viata lui seniorul, stia ca slujeste Japoniei, si poporului. Noi ar trebui sa fim samuraii lui Hristos. Noi trebuie sa fim ostenii lui Hristos.

Oare pot avea Romanii o asemenea gandire, o asemenea viata?

Nu degeaba a aparut in epoca interbelica o miscare ca Oastea Domnului, sau nu degeaba a aparut Miscarea Legionara, ele au aparut pentru ca aceasta dimensiune a ostasiei mireanului este esentiala pentru un crestin si cu atat mai mult pentru Romani. Caci noi, Romanii, suntem urmasii legiunilor daco-romane. Noi nu suntem nici urmasii dacilor pagani, nici ai romanilor pagani, nici ai putorilor dace sau romane care se lafaiau in lux, curvasareau, se imbatau si mancau pana vomitau. Nu, noi suntem urmasii ostasilor crestini, legiunilor daco-romane crestine ale lui Constantin cel Mare si trebuie sa ne ducem mai departe mostenirea! Românul nu poate trai fara aceasta constiinta, pentru ca se va autodistruge, si asta se si intampla, se autodistruge. Dimpotriva, el trebuie sa stie sa lupte atat duhovniceste cat si fizic. Lucrurile acestea trebuie sa ne insoteasca din copilarie si pana la moarte. Cine izbuteste sa treaca dincolo de materialitatea trupului, sa ajunga la o lupta duhovniceasca foarte inalta, devine calugar, preot, episcop, este drumul pe care trebuie sa mearga. Insa nu trebuie uitat ca nici macar calugarul, preotul sau episcopul nu pot fi ceea ce sunt fara ostenelile fizice. Ca daca nu tine post, daca nu face metanii, daca nu se roaga, nu sta in picioare la slujba, si toate ostenelile fizice pe care trebuie sa le faca, nici mireanul nu mai e mirean, nici calugarul nu mai e calugar, nici preotul nu mai e preot, nici episcopul nu mai e episcop. Cad, se prabusesc, fiindca suntem si trup nu numai duh, si trupul trebuie sa aiba parte de o disciplina, de o instruire ostaseasca indiferent ca esti mirean, monah sau cleric. Spun asta nu spre incurajarea barfelor, ci ca sa ne cercetam pe noi insine daca facem ce trebuie. Trupul trebuie supus unei discipline, unei rigurozitati ostasesti. Fara aceasta nu putem sa mergem pe calea cea buna, pe urmele sfintilor ca sa castigam imparatia cerurilor.  Nu putem sa mergem pe calea care duce la viata. Trebuie sa ne insoteasca lucrurile acestea. Sigur, aplicarea acestor discipline de lupta nu este un scop in sine, este un mijloc, dar un mijloc de care este nevoie. De aceea imi indemn fiii duhovnicesti si chiar fiicele duhovnicesti sa se duca si sa practice arte martiale. Repet, nu orientale din acestea cu budism, shintoism si alte aberatii de acestea, nu. Din cele potrivite crestinilor. Ducandu-se si invatand acolo disciplina ostaseasca ei si ele invata sa fie oameni seriosi, rigurosi, luptatori, si castiga alta dimensiune religioasa. Vreau sa spun ca eu am fii duhovnicesti care practica sporturi, arte martiale, si am fii duhovnicesti care nu vor sa practice asa ceva. Eu ii indemn, nu silesc pe nimeni. Dar! Nu am succes in a-i creste duhovniceste pe cei care, sa zic asa, “stau pe bara”, pe cei care stau in casa si spun, eventual, ca nu se uita la televizor si la calculator. Poate nu se uita la ele aprinse prea multa vreme. Se uita la ele stinse si le tot poftesc pana cand ajung sa le aprinda. Nu reusesc sa-i ridic pentru ca ei chiar si o ora pe zi daca se uita la calculator si la televizor deja prin ora aia sunt extrem de desprinsi de realitate. Intr-atat incat numai cat se duc la scoala sau numai cat merg la servici nu-i ajuta sa devina constienti de ei insisi, nu-i ajuta sa castige seriozitatea si disciplina de care au nevoie ca sa creasca duhovniceste. Nu au cum. Sunt putine cazuri in care am izbutit impreuna cu unii fii duhovnicesti sa realizam un program din acesta foarte riguros de munca, cu metanii, ceva de genul 300-400-500 de metanii pe zi, cu munca pentru cei care sunt in nevoi si asa mai departe. Dar sunt cateva cazuri. Acestia sigur, prin aceasta devenire duhovniceasca nu au neaparata nevoie sa practice arte martiale, dar pe de alta parte daca Dumnezeu le va cere sa-si indeplineasca datoria de purtatori de arme fata de tara lor, nu o sa poata. Ceea ce inseamna ca mai devreme sau mai tarziu trebuie sa se calugareasca, sa se preoteasca, sau sa invete si ei a folosi armele. Nu trebuie uitat ca aceasta datorie de a-ti apara Neamul si Credinta cu arma in maini este o datorie lasata de la Dumnezeu. Ideea ca un crestin trebuie sa fie, vorba parintelui Nicolae Steinhardt, o oaie proasta, care sa accepte orice, este o ratacire.  Iar cei care au incercat sa mearga pe asemenea linie intotdeauna s-au despartit de Biserica, au cazut in erezie. La noi aceasta idee vine de la neoprotestanti, vine de la ideologia masonica pentru mase, ca masonii, in ei insisi nu au aceasta idee, dar o propovaduiesc pentru mase, si nu are nicio legatura cu Ortodoxia. Repet acest lucru, Miscarea Legionara, Oastea Domnului si Manastirile, care pana la urma au o organizare ostaseasca, dupa cum arata si Sf. Vasile cel Mare, ca pana si imbracamintea calugarului este o imbracaminte de ostas al lui Hristos, aceste grupari crestine au dat cei mai mari si cei mai multi sfinti in timpul prigoanelor comuniste. Si lucrul acesta ar trebui sa ne trezeasca, sa ne faca sa ne dam seama ca a socoti orice forma de ostasie  a mirenilor ca fiind deplasata este o ratacire. Tocmai aceasta gresita socoteala a ajuns sa rupa legatura intre multi dintre cei din Oastea Domnului si Miscarea Legionara de preotii si episcopii lor. Unii clerici s-au speriat de ostasie ca principiu pe care il vedeau necrestin, unii mireni ce se voiau ostasi s-au speriat de „superiori” si au iesit din randuiala… Multe greseli s-au facut, iar ascunderea sub obroc nu a dat si nu va da decat roade otravite, ajungandu-se la tot felul de greseli si caderi ce puteau fi evitate daca exista o gandire sanatoasa.

Parinte, in încheiere, ne puteti spune daca este Romania o tara aflata sub ocupatie?

Din punctul meu de vedere, astept sa-mi dovedeasca cineva ca nu este asa, dar din punctul meu de vedere da, Romania este o tara aflata sub ocupatie. Dincolo de orice alte discutii am un argument care mi se pare hotarator. Este esential sa ne uitam in istorie si sa ne dam seama de un lucru: orice regim care a a fost al cetatenilor ori s-a prefacut a fi a-l cetatenilor a inarmat pe oameni, sau macar i-a indemnat sa se inarmeze. Regimurile politice care indeamna oamenii sa nu foloseasca armele, sa nu aibe arme si sa nu stie sa le foloseasca sunt regimuri care vor fatis sa-i oprime pe oameni sau care nu sunt interesate deloc de cetateni. Atunci cand un regim politic interzice cetatenilor sa aiba arme sau le pune oprelisti cat mai puternice in a purta arme, acel regim este un regim dictatorial, exploatator, tiranic, de ocupatie, care vrea sa nimiceasca acel popor. Sistemul de stat este un sistem care trebuie sa-i reprezinte pe cetateni, sa-i ajute si sa-i apere. Un regim statal care impiedica pe cetateni sa se inarmeze este un regim de ocupatie, care se impotriveste cetatenilor. In istoria lumii, orice regim liber s-a realizat prin inarmarea tuturor cetatenilor. Stefan cel Mare, Constantin cel Mare, Teodosie cel Mare, Iustinian si oricati alti mari imparati sau domnitori de-ai nostri vrem sa dam, toti au inarmat populatia. Nu exista niciun stat liber in istoria lumii in care cetatenii sa nu fi fost inarmati si pregatiti de lupta. Daca o tara vrea sa fie libera, toti cetatenii cu drept de vot trebuie sa poată purta liberi arme.Concluzia corecta o poate trage oricine gandeste sanatos.

Interviu realizat de Cezar Machidon

sursa  Foaie Nationala, via ACSDS

Anunțuri

63 răspunsuri

  1. Mare tulburare vei aduce printre cititori cu acest articol, draga eufrosin…
    Sper ca nu se vor arunca buzdugane si taia capete, dar ma astept la reactii…virile.
    Nu am cum sa fiu de acord cu admiratia Parintelui pentru spiritul kamikaze. Japonezii au o religie care depersonalizeaza fiinta umana prin aplecarea riguroasa spre detaliu.Traiesc intr-un talmeş-balmeş animist care le permite şintoisto-confucianisto-budiştilor sa incerce sa coexiste intre graţie şi violenţa absoluta numita, sinucidere.
    Cred ca daca Ortodoxia a supravieţuit cu demnitate peste milenii şi daca in acest moment caştiga teren recreştinand practic vestul Europei , acest lucru se intampla tocmai pentru ca nu a participat la cruciade si monahismul a reprezentat nu doar o retragere din lume ci si o permanenta lucrare duhovniceasca accesibila oricarui credincios.
    Crestinul ortodox poarta cea mai grea lupta cu propriile-i neputinte si este firesc aparator al familiei si credintei.
    Sunt de parere ca puterea cuvantului si doua perechi de palme date indreptatit au un efect mai trainic si mai benefic decat un caft cu mijloacele lui Mircea Badea.
    Ce a facut Sfantul Ioan Rusul, soldat crestin, capturat si umilit de musulmani? A rabdat, s-a rugat si prin sfintenia sa a ajuns sa fie cinstit de insisi schingiuitorii sai.
    Armele Bisericii nostre sunt rugaciunea in Duh, respectarea tipicului Liturgic, Sfanta Aghiazma,comportamentul ireprosabil, marturisirea Adevarului in orice situatie si milostivirea nevoiasilor.
    Asta nu inseamna ca nu apreciez gestul preotului grec care fiind scuipat la Jerusalim de evreii insarcinati de rabinat sa insulte crestinii, si-a suflecat manecile si le-a aplicat justa corectie.
    Imi pare oarecum confuza pozitia Patriarhiei fata de Oastea Domnului.Excesiv de multa toleranta de gandit.
    Nici nu inteleg prea bine ce este, in acest moment aceasta Oaste. Imi pare ca un fel de Stat in Stat, cu capitala la Sibiu.Au post de radio si televiziune, o deschidere evidenta fata de evanghelisti, pretind si obtin acordul de a dubla practic parintii parohi, in special in Ardeal.
    Oastea este bine primita la Bruxelles in sediul reprezentantei BOR pe langa CE, iar Parintele Mihoc, vasnic ostas, incurajeaza acceptarea actelor de identitate cu cip si a pasapoartelor biometrice.
    Am senzatia ca interventia Parintelui Aldea se vrea o sustinere neconditionata a Oastei si face jocul dusmanilor ortodoxiei.
    Chiar ca ce ne mai lipseste este ca Biserica Ortodoxa Romana sa fie considerata drept pericol pentru stabilitatea nationala.
    Se apropie alegerile si se sare anticipativ si indirect, cu miscari marţiale, la gatul dreptei nationaliste.
    Nici nu imi dau seama daca manipularea o fac masonii, Basescu&co, evreii sau toti la un loc.
    La sfarsitul anului trecut, editura Non Lieu reproducea afirmatia unui David Abraham referitorea la Eminescu, poetul urat de evrei de mai bine de un secol si jumatate:” Ce gunoi a fost asta, mai antisemit de atat nu se poate, si cand te gandesti ca se ridica statui pentru asemenea insi..”
    Sincer, eufrosin, nu ai sentimentul ca baietii au trecut la o etapa superioara? Ataca pe toate caile si cu toate mijloacele, simultan.
    Prin primavara au folosit saccivul pentru a face numaratoarea nemultumitilor, nu s-au rusinat sa il amestece si pe Parintele Iustin in interesele lor iar acum vin cu povestea asta belicoasa..
    Prudenta, deci.

    • Subscriu ideii ca oastea lu’ peste este mai degraba o reactie anticipata la reinvierea Legiunii. E mai bine sa controlezi ceva care – pe fata – iti este impotriva, nu-i asa?

    • @clement: Incercand sa imi construiesc o opinie, m-am blocat la pasajul tau „Am senzatia ca interventia Parintelui Aldea se vrea o sustinere neconditionata a Oastei si face jocul dusmanilor ortodoxiei.”. Am recitit textul articolului pentru a gasi partea de text care te-a condus la acesta concluzie, dar inca nu m-am lamurit. Concluzia ta e importanta si trebuie sa ma dumiresc. Te rog indica-mi partea de text care te-a condus la ea. Multumesc.

      • Nu facem analiza pe text, Adriane. Tot mesajul transmis de Parinte merge in sensul acesta. Urca de la final cam trezeci de randuri si gasesti referirea limpede la faptul ca Oastea, Legiunea si spatiul monastic sunt salvarea natiunii noastre.
        Oastea Domnului actualmente nu are autoritatea morala pe care o avea pana in 1948.Cand te infratesti cu Crucea Galbena si pui de reuniuni fratesti cu pastorii veniti la vanat de crestini pe pamantul tau, eu ca ortodox crescut in sat ne colectivizat din motive de densitate legionara, am dreptul sa ma cabrez si sa devin atent.
        Ne putem limpezii ideile ascultand inregistrarile cu Parintele Bartolomeu Anania care se adreseaza cu mare prudenta, chiar defensiv, membrilor Oastei.
        Cat despre „face jocul dusmanilor ortodoxiei”, corect trebuia sa scriu „face inocent jocul dusmanilor ortodoxiei”.
        Sa nu uitam ca astazi se tine post si sa mergem la Biserica.

        • Adica eu am o nelamurire majora si tu ma trimiti la un text care e la 30 de randuri de la sfarsit, care de fapt poate fi 15 sau 60 de randuri functie de marimea textului modificat cu o rotir de rotita din soricel?

          Adica ma trimiti oriunde sau peste tot adica nicaieri?

          Eu tot nelamurit am ramas. fa ceva. Nu e corect sa fi vag dupa ce ai facut o afirmatie precisa. Corect e invers. Parerea mea. Astept.

    • Nu mi se pare belicos deloc Parintele Aldea, ci numai ce intelege niste lucruri pentru care mie mi-a trebuit vreme lunga in America ca sa le pricep – cinste lui! Istoria e istorie, faptele sunt fapte: astfel pe cei mai mari aparatori ai ortodoxiei cu sabia, astazi ii cinstim ca sfinti.
      Stiu, e controversat subiectul, mai ales intr-o tara ai carei cetateni si-au pierdut cultura armelor, dupa ce si le-au vazut confiscate de catre bolsevici, dar incet, incet, e bine sa ne reamintim macar de aceasta cultura. Urmeaza educatia si astfel, un roman posesor de arma, nu ar reprezenta un pericol pentru nimeni, inafara infractorilor pusi pe rele. Azi din pacate, multi dintre cei care au arme, SUNT niste infractori, dovada felul in care le folosesc!

      Un raspuns bun aici, capitolul intitulat: Curajul ortodox uitat şi laşitatea călâie ca blândeţe închipuită Duhul Sfinţilor Părinţi şi lupta fermă de apărare http://bucovinaprofunda.wordpress.com/2011/03/24/ipostasuri-ale-imparatiei-crestine/

      Despre Oastea Domnului, no argument. Cred ca Parintele Aldea a adus-o in discutie de dragul exemplificarii unui concept si nu as crede ca este vre-un simpatizant de-al lor.

  2. „Nu degeaba a aparut in epoca interbelica o miscare ca Oastea Domnului, sau nu degeaba a aparut Miscarea Legionara,”

    Ia zi, cate ai auzit despre activitatea „Ostii Domnului” in perioada interbelica? Si, cate despre activitatea legionarilor? Nu crezi ca se incearca crearea voita de echivalente, pentru a confuziona oamenii?

    • Sincer nu cred asta, Parintele Aldea nu pare sa aiba vre-o agenda ascunsa. De citit am citit multisor despre respectiva perioada si cunosc geneza ambelor miscari.

      • Whatever…E adevarat ca e prima data cand aud de aceasta Oaste a Domnului, asta fiind si motivul pentru care sunt banuitor. Numai ca pare a fi fost atat de discreta ca ma duce cu gandul la Octogonul lui Corut – sau, ma rog, la ce am crezut eu ca ar trebui sa fie…

  3. Vizionând cu mare atenţie aceste filme documentare extraordinar de importante, am realizat un aspect esenţial: controlul mental al acestor indivizi fără scrupule, în manipulare psihică prin intermediul sugestiilor mentale amplificate prin aparatură electronică pe suprafeţe vaste de sute de km pătraţi,se poate combate doar cu rugăciunea minţii:”Doamne Iisuse Hristoase Fiul lui Dumnezeu miluieşte-mă pe mine păcătosul”.Ei se folosesc de antenele care sunt montate pe blocuri,pe dealuri,pe diverse înălţimi pentru a induce în rândul maselor, anumite mesaje subliminale.
    O unealtă satanică,aş putea spune,este televizorul! Acesta are rol de inducţie hipnotică a maselor, oamenii devenind receptivi mesajelor subliminale transmise de către aceste antene.
    NU MAI VIZIONATI TELEVIZORUL HIPNOTIZATILOR!
    Lucraţi rugăciunea minţii!

    Vizionaţi aceste filme de mai multe ori.Se prea poate ca la o primă vizionare să vă scape anumite aspecte esenţiale.

    Partea I
    Min.02.28:”omul modern a ajuns o victimă a mediului pe care el însuşi l-a creat sau la al cărei creare a contribuit prin indiferenţa.Iar acest fond al stresului cotidian,al fricii şi izolării,al sentimentului neputinţei şi nefericirii,al pierderii reperelor morale şi etice, este mediul ideal pentru atacurile psihice,pentru controlul mental.
    Si e oare greşit dacă spunem că această atmosferă debusolantă este întreţinută cu bună ştiinţă de anumite forţe,tocmai pentru a facilita manipularea?”

    Min.03.35:”S-a descoperit de exemplu,că fiecare stare psihică poate să creeze în creierul uman o anumită oxigenare specifică în zone separate.Dacă se copiază această hartă de oxigenare a creierului şi se poate calcula astfel frecvenţa care să creeze această oxigenare, se poate transmite această stare psihică şi la alte persoane,nu numai la aceea care a fost depistată.Folosindu-se astfel unde acustice şi ultraacustice de înaltă frecvenţă pentru o masă mare de oameni se pot crea astfel unde cerebrale care să inducă o anumită stare psihică specifică tuturor celor din acel grup”.

    Min.16.28:”Cercetările noastre de mai bine de douăzeci de ani în domeniul acesta,arată că de fapt aceste dispozitive radionice amplifică de fapt foarte foarte mult forţa mentală,sunt de fapt nişte neuroni externi pe care noi ni-i programăm şi care ne focalizează mintea către un anumit fenomen,astfel încât dacă un fenomen s-ar produce,pentru că mintea noastra este aşa cum este,în luni sau ani de zile,prin radionică el este foarte foarte mult accelerat şi practic devine aproape instantaneu”.

    Min.20.43:”Cunoscându-se frecvenţele de rezonanţă a diferitelor organe,modul de funcţionare a creierului şi alte amănunte,se pot stabili programe precise de influenţare la distanţă”.

    Min.25.21:Având în vedere dimensiunile specifice creierului uman,putem spune că lungimea de undă necesară pentru a intra în rezonanţă cu creierul uman este cam peste 40 KHz.Se folosesc aceste frecvenţe,pentru a putea crea anumite rezonanţe şi aceste unde pot bloca chiar şi sinapsele creierului uman”.

    Min.26.46:”…natura minţii noastre este de fapt o radiaţie electromagnetică…radiaţie scalară”

    Min.28.14:”…unele dintre cele mai mari emiţătoare,cum sunt staţiile de emisie pe unde lungi,cum sunt STATIILE DE EMISIE IN GSM au frecvenţe apropiate, foarte foarte mult apropiate de anumite “ferestre magice” considerate pentru creier,locuri în care creierul răspunde foarte uşor,la care este foarte sensibil şi poate fi manipulat foarte,foarte usor”.

    Min.29.33:” în alte zone unde conflictul era intens,foarte mulţi au simţit nevoia să stea liniştiţi,să stea în case,să nu ia parte la acţiune,chiar o stare de blegeală efectivă,adică o stare de relaxare completă şi de impotenţă fizică” . (Notă: nu credeţi că în această stare de letargie se află întreaga ţară? Oare de ce?)

    Min.30.46:”…omul poate fi privit ca un sistem electromagnetic…”

    Min.32.56:”Când celulele mononucleare încep sa se dividă depăşind măsura,asta se numeşte leucemie deci,cu alte cuvinte,pot induce leucemie,într-un câmp electromagnetic,determinand celulele să se dividă mai mult decat este programat” (http://www.jurnalul.ro/externe/hugo-chavez-a-declarat-ca-ar-putea-exista-o-tehnologie-americana-de-inoculare-a-cancerului-600133.htm)

    Min.35.32:”Există astfel mai multe variante a acestui dispozitiv pe care l-a creat, care poate chiar să creeze unde cerebrale care să aducă la suprafaţă amintiri foarte vechi”.

    Min.35.58:” există numeroşi oameni capabili să creeze o influenţă psihică la distanţă”.

    Min.38.25:” Nu aş vrea să dau nume, dar chiar aici în Romania la Facultatea de Psihologie de exemplu,acum caţiva ani,cinci sau şase ani,poate mai mult,un profesor de la Facultatea de Psihologie,chiar cu preocupări oculte (notă personală: ce ţin de cabala masonică,magie neagră,legarea sinelui,atacuri psi. etc) le spunea studenţilor …sunt grupe de oameni care în perioada între ora 11-01 noaptea,cand anumite energii fundamentale se manifestă şi cand majoritatea oamenilor dorm,ei meditează şi cu ajutorul unor dispozitive îşi amplifică forţa mentală şi transmit anumite sugestii în subconştientul colectiv.iar pentru cei care lucrează noaptea,în perioada diurnă,cand ei s-ar odihni, la fel,o altă grupă…ca să nu lase gândurile la întamplare…”( notă personală: ca să nu se trezească masa de adormiţi cumva şi să realizeze că sunt de fapt nişte SCLAVI! A cui sclavi? Bineînţeles că sunt sclavii acestor şmecheri cu şorţuleţe ce populează lojele satanice”

    150.Comandoul de asasini (poezie huşeană)

    Dimineaţa pe la ora patru,dormeam,
    Fiind în pat cu faţa în sus…
    Prin somn văd un comando de forme ovoide negre,
    Erau în jur de şaisprezece suflete de oameni şi de demoni,
    Pe unul dintre ei l-am recunoscut,
    Fiind un mare ofiţer de la secret.
    Si s-au lăsat pe mine uşurel,
    Si plin de groază am observat,
    Că îmi făcuseră un fel de spărtură,
    In corpul trupului astral,
    Iar viaţa se scurgea asemenea unui aer,
    Ce iese dintr-o pungă ce e umflată tot cu aer,
    Si-i dai mai multe găuri cu un ac…
    Si-n câteva secunde am înţeles,
    Că viaţa îmi atârnă de un fir de păr,
    Si am strigat cu ultime puteri:
    „Iisuse Te rog ajută-mă!”
    Si fulgerător într-o fracţiune de secundă,
    Au disparut aceşti tâlhari,
    Fiind loviţi de sus de Insuşi Domnul nostru Iisus,
    Care a venit degrabă la chemarea mea,
    Si m-a salvat…oare a câta oară?

    Prieteni,nu are rost să mai extrag din context alte idei.Asta puteţi şi singuri.
    Un lucru e clar,suntem în mijlocul unui război informaţional şi ţinta suntem noi,mai exact sufletele noastre.
    Fiecare îşi va decide singur drumul în viaţă,cu cine va defila.
    Eu m-am hotărât de mult deja: defilez până la ultima mea suflare cu Iisus Hristos.

    • atacuri de toate tipurile …. cei din servicii trebuiesc informati … este si soarta copiilor lor in joc … nimic nu ramane fara raspuns … cauza si efect … depistati tradatorii si izolati ….

      • Fara ei, lucrurile astea nici nu ar avea loc. Iar de copiii lor ii doare numai cat sa le lase o avere cat mai consistenta si eventual, cel mult, sa fie in forma fizica. Un secu’ pe care il stiu, a lasat intr-adevar niste casoaie enorme copiilor lui, dar la nici 30 de ani aia arata ca niste elefanti. Nu sunt tipii pe cat de destepti ii crede lumea…

  4. Din articol:
    „Intelegand prin violenta orice forma de folosire a fortei si care influentati de doua curente pagane si anti-crestine, respectiv ma soneria si neoprotestantismul, mai ales anumite ramuri ale neoprotestantismului, precum si multe curente new-age, socotesc ca este interzisa unui om civilizat, si cu atat mai mult unui bun crestin, orice folosire a fortei, ceea ce este o ratacire, O CADERE DIN ORTODOXIE. Pentru ca NU EXISTA IN ORTODOXIE VREO OPRELISTE ca, la vremea potrivita, sa se foloseasca forta.”

    Oare asa sa fie ?

    „Atunci Iisus i-a zis: Intoarce sabia ta la locul ei, ca toti cei ce scot sabia, de sabie vor pieri.” (Matei 26:52)
    „Ati auzit ca s-a zis: . Eu insa va spun voua: Nu va impotriviti celui rau; iar cui te loveste peste obrazul drept, intoarce-i si pe celalalt.” (Matei 5:38,39)
    „Iar eu va zic voua: Iubiti pe vrajmasii vostri, binecuvintati pe cei ce va blestema, faceti bine celor ce va urasc si rugati-va pentru cei ce va vatama si va prigonesc. Ca sa fiti fiii Tatalui vostru din ceruri.” (Matei 5:44,45)
    „Cine cu sabia va ucide trebuie sa fie ucis de sabie. AICI ESTE RABDAREA SI CREDINTA SFINTILOR.” (Apocalipsa 13:10)

    • >> „Pentru ca NU EXISTA IN ORTODOXIE VREO OPRELISTE ca, la vremea potrivita, sa se foloseasca forta.”
      Oare asa sa fie ?” <<

      Asa e. Pentru ca:

      1. Iisus nu a spus – arunca sabia, ci pune-o la loc. Deci Petru sa o pastreze, pentru o alta situatie.
      2. si 3. se aplica doar in cadrul comunitatilor crestine, pentru a se mentine dragostea si armonia. Caci in alta parte Iisus ne invata sa nu traim impreuna cu ne-crestinii – "să plecaţi de acolo, şi să scuturaţi îndată praful de sub picioarele voastre" (Marcu 6:11)
      4. Acest pasaj din Apocalipsa e mai degraba referitor la agresiune nedreapta. Au fost numerosi voievozi care au luptat razboi drept de aparare si nu au pierit de sabie.

      Desigur, blandetea, mila si ingaduinta trebuie sa fie caracteristicile de baza ale oricarui crestin. Si totusi…
      Porunca "Iubiti-i pe vrajmasi!" este gresit inteleasa in zilele noastre. Ar insemna ca Stefan si razesii lui ar fi trebuit sa ii primeasca pe turci si pe tatari cu dragoste si cu capul plecat. Ceea ce nu era cazul. Ei intelegeau nuantele mai bine – erau o comunitate crestina si se aparau agresorii din afara. Azi insa situatia e mult mai complicata.

      Apoi mai exista un element de care se uita; crestinii se impart in doua categorii foarte distincte: monahi si mireni. Calea monahala este desigur fara sabie. Parca nu i-ar sta bine unui calugar care primeste o palma, sa se ia la tranta cu vrajmasul sau.
      In schimb daca un mirean, a carui fetita minora ar fi asaltata de un grup de violatori, si el, tatal, i-ar privi cu dragoste pe ticalosi… ar fi ceva extrem de anormal.

      In concluzie, sunt doua feluri de vrajmasi: alti crestini cu care pot aparea divergente, si cu care desigur trebuie sa ne impacam, sau pagani care ne urasc pentru ca incercam sa urmam lui Hristos. In acest din urma caz, desigur e bine sa ne rugam si pentru ei, dar preocuparea noastra in vremurile astea ar fi mai degraba cum sa ne aparam de ei, cum sa ne pastram credinta intr-o lume tot mai dusmanoasa fata de crestini, si mai ales cum sa ii protejam pe copii de vrajmasia ateilor si satanistilor, tot mai numerosi si a caror agresivitate, in scoli si in massmedia, este in constanta crestere.

      • As adauga ca personal nu sunt pentru uciderea nimanui. Viata nu e de la noi, ci de la Dumnezeu. Dar as prefera sa vad armele legalizate, macar pentru un singur motiv: caci atunci in mod sigur, bandelor de criminali care au impanzit tara, li se va scadea mult din obraznicie si agresivitate.

        Dealungul istoriei, intotdeauna oamenii liberi au avut arme. Singurii care erau dezarmati erau prizonierii si sclavii. Poporul roman, cam de multa vreme, este intr-o situatie de prizonierat. Nenorocirea e ca si-au insusit din plin aceasta mentalitate. Li se pare normal.
        Cei corecti sunt prizonieri, iar criminalii sunt oameni liberi… Urata treaba.

      • „Porunca ‘Iubiti-i pe vrajmasi’ este gresit inteleasa in zilele noastre.”
        Un vrajmas este un vrajmas in orice timp.

        „Acest pasaj din Apocalipsa e mai degraba referitor la agresiunea nedreapta.”
        Agresiunea e intotdeauna nedreapta. A agresa pe cineva inseamna a-l ataca, nu a te apara, deci e nedrept.

      • „Iisus nu a spus – arunca sabia, ci pune-o la loc. Deci Petru sa o pastreze pentru alta situatie.”
        Deci sa credem ca Iisus a zis: Pastreaza sabia ta pentru o alta ocazie ?
        Poate n-ai citit atent:
        „Atunci Iisus i-a zis: Intoarce sabia ta la locul ei, CA TOTI CEI CE SCOT SABIA, DE SABIE VOR PIERI.”

        „Au fost numerosi voievozi care au luptat razboi drept de aparare si nu au pierit de sabie.”
        Deci Hristos a mintit ?

        „2. si 3. se aplica numai in cadrul comunitatilor crestine.”
        Oare ?
        „Caci daca iubiti pe cei ce va iubesc, ce rasplata veti avea ? Au nu fac si vamesii acelasi lucru ? Si daca imbratisati numai pe fratii vostri, CE FACETI MAI MULT ? Au nu fac si neamurile acelasi lucru ?” (Matei 5:46,47)

        Nu e usor sa fii crestin.
        „Intrati prin poarta cea strimta, ca larga este poarta si lata este calea care duce la pieire si multi sint cei care o afla. Si STRIMTA este poarta si INGUSTA este calea care duce la viata si putini sint care o afla.” (Matei 7:13,14)

        • Propun ca Armata si Politia sa isi predea armele de foc, pentru a se conforma intelegerii tale a Sfintei Scripturi. Ori crezi ca militarii si politistii nu au loc in cer? Cum ramane cu Sfintii militari atunci, crezi ca ei au avut numai crucea in mana?

          • „A facut un act de violenta, sa se cutremure pietistii ca a facut Nestor un act de violenta, a facut ‘o crima’. A facut-o cu binecuvantarea Sfantului Dimitrie, si atat Sfantul Dimitrie cat si Sfantul Nestor sunt in calendar.”

            (Dar cine i-a pus acolo ?)

            „Si Dumnezeu le-a binecuvantat lupta lor.”

            Oare ? Pai chiar sfintia-sa zice in continuare:
            „Si de ce a fost ucis Sfantul Dimitrie ? Pentru ca a binecuvantat pe Nestor sa-l ucida pe Lie.”

            (Deci Dumnezeu n-a fost de acord.)

            „De ce a fost ucis Nestor ? Pentru ca l-a invins pe Lie in lupta.”

            (Deci Dumnezeu n-a fost de acord nici cu asta,si a permis ca ei sa fie ucisi fiindca au scos sabia.)

            • Tu cearta-te cu Sfantul Dimitrie, eu prefer sa ma rog lui!

            • „“Si de ce a fost ucis Sfantul Dimitrie ? Pentru ca a binecuvantat pe Nestor sa-l ucida pe Lie.”

              (Deci Dumnezeu n-a fost de acord.)”

              Dupa logica ta, Dumnezeu nu a fost de acord cu nici unul dintre martirii si mucenicii Lui.

            • Nu e logica mea, e a parintelui Aldea.
              Am citat cuvant cu cuvant afirmatiile sfintiei sale din articol.

              Dar ce vreau sa spun in general e ca eu nu cred ca e bine ca oamenii ( si cu atat mai putin preotii) sa indemne la violenta sau s-o tolereze. Rezultatul nu e decat ura si dezbinare si mai mare, si astea stim de la cine vin.

              Asta inseamna „cine ridica sabia, de sabie va pieri”.
              E o metafora.

            • Daca spui „indemn la violenta” caracterzandu-i astfel pe cei care vor sa se apere de talharii violenti, inseamna ca n–ai inteles nimic.

        • Nu se interpreteaza Biblia asa, si nici de oricine. Au facut-o altii in trecut, mult mai mari teologi decat cei de azi, si ca rezultat toti voievozii nostri, buni crestini, au stiut ce sa faca cand au fost provocati. Aceasta este de fapt caracteristica si taria ortodoxiei: urmam cele hotarate de Sfintii Parinti, odata pentru totdeauna. Doar sectantii se cred capabili sa inteleaga, ad literam, adancimea Sfintei Scripturi.

          Si totusi atentie mai mare la citatul cu pricina. Iisus il vazuse pe Petru cu sabia si inainte, dar nu ii spusese nimic. In acel moment, deasemenea nu i-a spus sa o arunce, ci sa o pastreze. Apoi a adaugat ca cine va scoate sabia va pieri. Pai sa ne gandim: ce rost ar avea sa pastrezi o sabie pe care nu o scoti niciodata?
          Singura explicatie este ca Iisus s-a referit la agresiune – Petru scosese sabia impotriva unuia neinarmat. Dar daca cineva ar fi amenintat pe Petru cu o sabie, despre asta Iisus nu ne-a invatat, dar concluzia au extras-o teologii cei mari din trecut.

          In fine, nu e cazul sa justificam folosirea armelor, dar pledoaria asta pentru dezarmarea crestinilor o fac intotdeauna anti-crestinii, cei ce il urasc pe Hristos si l-ar rastigni din nou. Acestia ar vrea crestinii sa fie niste momai.
          Doamne fereste!

          • Ai dreptate. Nu oricine intelege mesajul lui Hristos, desi e destul de simplu. Dar pacatele omenesti sau/si Aghiuta intervin in interpretare.
            Dupa ce criterii sunt alesi cei care interpreteaza ? Ma refer la cei moderni, nu la Sfintii Parinti. Cum putem fi siguri ca un preot nu greseste ? Sunt infailibili ca si papa ? Fiecare din ei ?
            Iar daca credem ca greseste, dupa ce criterii apreciem greseala ?

            De ex. Pr. Aldea zice: „Si atunci cand este sub ocupatie este obligat sa lupte, e de datoria lui de a lupta.Face parte din datoria lui fata de stapanirea reala, pentru ca stapanirea reala a unei tari nu este cea a ocupantului, ci este cea pe care o are cand este liber.”

            Sfantul Pavel zice: „Cei ce se gasesc sub JUGUL ROBIEI sa socoteasca pe stapinii lor vrednici de toata cinstea, CA SA NU FIE HULITE NUMELE SI INVATATURA LUI DUMNEZEU.” (1Timotei 6:1)

            Pr. Aldea: „Dar dintre toate, in Duhul Sfant fiind, Sfantul Apostol Pavel alege sabia ! Ea nefiind instrument de pedepsire ca bataia la palma sau pe spinare, ci fiind instrument de moarte.”

            Sf.Pavel: „Imbracati-va cu toate armele lui Dumnezeu, ca sa puteti sta impotriva uneltirilor diavolului. CACI LUPTA NOASTRA NU ESTE IMPOTRIVA TRUPULUI SI A SINGELUI, ci impotriva incepatoriilor, impotriva stapiniilor, impotriva STAPINITORILOR INTUNERICULUI acestui veac, impotriva DUHURILOR RAUTATII, care sint IN VAZDUHURI.
            Pentru aceea luati toate ARMELE LUI DUMNEZEU, ca sa puteti sta impotriva in ziua cea rea, si, toate biruindu-le, sa ramineti in picioare.
            Stati deci tari, avind mijlocul vostru incins cu ADEVARUL si imbracindu-va cu platosa DREPTATII.
            Si incaltati picioarele voastre, gata fiind pentru EVANGHELIA PACII. Si in toate luati pavaza CREDINTEI, cu care veti putea sa stingeti TOATE SAGETILE CELE ARZATOARE ALE VICLEANULUI.
            Luati si coiful MINTUIRII si SABIA DUHULUI, care este CUVINTUL LUI DUMNEZEU. (Efeseni 6:12-17)

            Deci Sfantul Apostol Pavel considera ca astea sunt toate armele de care avem nevoie, iar sabia de care avem nevoie este SABIA DUHULUI, nu „sabia instrument de moarte”, ci CUVINTUL LUI DUMNEZEU.

    • Am inteles ca daca sunt palmuit pe un obraz, interpretarea este sa il intorc pe celalat sa mi se mai dea una. Dar daca sunt palmuit peste ambii obraji, ce fac? Si daca taie capul fratelui meu, eu ii dau sa taie alt cap dar al cui? Al meu, il prind si il predau pe un alt frate, pe mama, pe tata?

      Eu sunt de parere ca intorsul obrazului este o metafora care trebuie sa dea un mesaj de putere nu de supunere in fata brutei. Si de putere de a actiona, nu doar putere de a inghiti, de a suporta greul si de a astepta tot de la Dumenzeu sa faca treaba pentru noi.

      E un imbold la actiune. Concreta dar corecta.

      • „Si unii au inceput sa-L scuipe si sa-I acopere fata si sa-L bata cu pumnii si sa-I zica: Prooroceste! Si slugile Il bateau cu palmele.” (Marcu 14:65)
        Si Iisus ce facea in acest timp ? Se lua la bataie cu ei ca sa ne dea exemplu ?

        „Nu va temeti de cei ce ucid trupul, iar sufletul nu pot sa-l ucida; temeti-va mai curind de acela care poate si sufletul si trupul sa le piarda in gheena.” (Matei 10:28)

        „Fiti, dar, desavirsiti, precum Tatal vostru Cel ceresc desavirsit este.” (Matei 5:48)

        Mi se pare destul de clar. Greu de facut, dar clar.

        „Si cel ce nu-si ia crucea si nu-Mi urmeaza Mie nu este vrednic de Mine. Cine tine la sufletul lui il va pierde, iar cine-si pierde sufletul lui pentru Mine il va gasi.” (Matei 10:38,39)

  5. Foarte interesant si motivant articolul.

  6. corectie:
    „Ati auzit ca s-a zis: Ochi pentru ochi, dinte pentru dinte. Eu insa va spun voua…”

  7. Lupta crestinilor ortodocsi este postul si rugaciunea in duh si adevar. Atat. Restul iti creaza impresia ca tu faci. Si mandria ca poti. Si ca esti mai bun decat ceilalti.

    Cunosc aceste stari deoarece am cazut de multe ori in capcana lui. Si cand ii vad pe altii cum isi dau copiii la judo, karate, taekwondo, aikido si cat de multumiti sunt de pacea si increderea castigata de copiii lor, ma cutremur. E ca si cum si-ar ucide ei copiii sufleteste.

    E un duh tare inselator, de-a dreapta.

  8. … in capcana lor…

  9. mda, problema e că dacă crezi în puterea undelor psi și a flăcării violet ești deja învins de ocultă! ajungi ca zăvoranca, să dai bani la vrăjitoare ca să îți dezlege și descânte ce au legat dușmanii tăi!

    tare mi-e teamă că nu ai înțeles de ce a luat țeapă zăvoranca! de ce a pierud atâția bani, mașina, de ce sa făcut de caca și nu o mai crede nimeni câd se laudă ce frumoasă, deșteaptă cinstită și onestă e ea!

    hint: nu vrăjitoarele sunt de vină!

    cei care cred în puterea diavolului își merită pedeapsa! cei care cred în puterea ocultei cu cât mai mult!

    • Vrei sa apui ca nu exista arme psihotronice? Iar daca acestea exista, dupa cum bine se vede, oare ce fel de unde produc acestea, nu cumva din cele folosite pentru influentarea de la distanta a psihicului (nimic altceva decat microunde modulate corespunzator, dar numite pe scurt „psi”) ?

      Iar cei care nu cred in puterea diavolului sunt cei mai mari inselati! Are putere, dar dupa cum crestinii cunosc, aceasta e de nimic in fata adevaratei puteri, celei Dumnezeiesti. La ce bun crezi ca citesc preotii vrednici Molitfele Sf. Vasile cel Mare, doar asa de florile marului ?

      • nu există unde psi speciale, spirituale, doar unde normale, cât se poate de fizice și materiale … dacă există arme psihotronice nu sunt cu mult deosebite de undele cuptorului cu microunde!

        e suficient să îți îmbraci în folie de aluminiu camera sau în plăci de plumb și ai omorât undele misterioase …

        sau, mai ieftin, îți pui o scufiță de plumb noaptea când te culci …

        puterea diavolului stă în slăbiciunile și păcatele omului pe care le cunoaște atât de bine, și cu ajutorul lui dumnezeu, nu în mușchii lui de culturist!

  10. „defilez până la ultima mea suflare cu Iisus Hristos”

    defilezi pe naiba! cât timp din fundul tău creștin nu ies decât flăcări violet defilezi degeaba! cât timp crezi în puterea diavolului, a flăcării violet, a undelor psi a ocultei îi vei folosi armele pentru a lupta împotriva dușmanilor pentru că AU PUTERE … evident vei lua țeapă pentru că exact când va trebui să lovești sau să te aperi de dușmani sabia violet ți se va înmuia și puterea armelor tale se va topi! vei strânge degeaba din buci undele psi vor rămâne incolore și invizibile dușmanului oricât de mult te vei concentra mental în ( editat pt. necuviinta – Eufrosin )

    și dacă arma cu care lovești dușmanul e invizibilă acestuia e evident că nu are efect, adică nu produce nici un fel de daune! când îi dai un pumn în gură trebuie să îl simtă, să îi sară măsele din gură! dacă nu simte nimic, e degeaba! aia e definiția artelor marțiale în sens creștin-ortodox!

    auzi la ditamai creștinul, corp astral! supt în somn de flăcările violet ale ocultei! și ne mirăm de ce nu învingem în lupta cu cel rău când noi CREDEM în astfel de prostii și în PUTEREA unor astfel de vrăjitorii!

    la fel ca zăvoranca dacă crezi că măta ți-a făcut vrăji și descântece PUTERNICE și de-aia nu ai noroc în viață și afaceri, nu faci bani și ți se rupe căsnicia exact asta înseamnă: CREZI în puterea acelor vrăji și descântece și ajungi la aceleași vrăjitoare la care CREZI fără nici un fel de dovezi că a fost și măta! și primești ceea ce meriți o ditamai țeapa, pe măsura PUTERII vrăjilor în care CREZI!

    între flacăra violet, undele psi, corpul astral și vrăjitorie nu e nici o deosebire!

    creștinii au suflet nu corp astral! corpul astral e pentru fraierii care cred în undele psi și flacăra violet!

  11. Din articol:
    „Dincolo de spiritualitatea pagana japoneza, care este inacceptabila pentru Ortodoxie, eu admir conceptul, conceptul am spus, idealul de samurai.”

    Conform en.wikipedia.org/wiki/Samurai

    Samuraii foloseau un set de reguli numite bushido. Invataturile samurailor se gasesc si astazi in artele martiale japoneze. Carl Steenstrup observa ca scrierile razboinice portretizau bushi (razboinicul samurai) in „mediul lui natural, razboiul, eulogiind virtuti cum ar fi curajul nesocotit, mindria feroce de familie si devotament uneori lipsit de sens pt stapin”.
    Samuraii se sinucideau, comitind seppuku (harakiri) atunci cand pierdeau o batalie si ii executau pe altii care li se parea ca nu au luptat destul de vitejeste.
    Se certau intre ei in continuu si fiecare credea ca numai stapinul lui are dreptate. (Aici, ce-i drept, seamana cu crestinii.)
    Filosofia (sau religia) samurailor era Budism si Zen, mai putin Confucianism si Shinto.
    Meditatia Zen era o invatatura importanta, folosita pt. calmarea mintii.
    Conceptul budist al reincarnarii i-a dus pe samurai la abandonarea torturilor si uciderilor ne-necesare (deci alungau un drac cu alt drac).
    Mit si realitate: in ciuda romanticizarii lor din sec.20, samuraii erau uneori tradatori si lasi. In general erau loiali superiorilor imediati, care se aliau cu altii mai sus-pusi, iar loialitatile se tot schimbau.

    Ma intreb care dintre aceste trasaturi ale samuraiului face parte din idealul parintelui Aldea ?

    • Pe wikipedia poate scrie oricine si orice. E normal că cuceritorii inventează versiunea lor, odată ce i-au învins și nimicit pe samurai. Părintele nu a citit wikipedia.

      Și despre Maya s-au inventat diferite lucruri îngrozitoare, cum că mâncau carne de om, scoteau inima, etc. Acestea sunt scuze ale cuceritorilor, motive oficiale pentru care au nimicit poporul mayas.

      Iar dacă ai lua, și despre libieni americanii au spus că-s teroriști (chiar în filmul Back to the future), și despre irakieni că-s cu arme de nimicire în masă. Tu doar nu crezi în toate prostiile, nu-i asa?

      • Ai ceva dovezi ca s-au inventat ? Exista carti si studii de specialitate. L-am mentionat pe Carl Steenstrup. Citeste macar Shogun.

        Nu vorbim despre mayasi aici, ci despre un model de purtare ideala ales de parintele Aldea.

        Si chiar si despre mayasi, mexicanii au gasit un mormant in 2008 sau 2009, cu schelete de prizonieri (intre care si copii), legati cu funii si cu urme de torturi groaznice pe ele, inclusiv evidenta de faimoasa scoatere a inimii in timp ce erau in viata.

        Citeste-l pe Mircea Eliade. Mincatul inimii dusmanului era frecvent la popoarele primitive si era un ritual prin care ei credeau ca maninca sufletul dusmanului.

        Inchidem paranteza.

        • Eu am răspuns pentru întrebările tale:
          http://www.captainchristophernewport.com/about2.htm

          E comod pentru criminali să zică că victimele singure se ucid între ele.

          Așa s-au inventat:
          1. Incașii au dispărut singuri, se ucideau singuri.
          2. Aztecii se ucideau singuri.
          3. Japonezii se ucideau singuri (samuraii, apoi kamikadze)
          4. Talibanii și musulmanii se ucid singuri.

          La samurai, cea mai mare calitate era capacitatea de a recunoaște dușmanul. La asta se adaugă disprețul pentru trădători, onoarea, curajul și disponibilitatea de a lupta pentru o cauză până la moarte.

          • Deci esti pentru incasi, azteci, japonezi si talibani ?
            Nici o problema, fiecare e liber sa creada ce vrea in ortodoxie, deoarece nu exista un cap pamintesc care sa dicteze dogma.

            • Ha! Vezi cum intorci lucrurile când nu ai ce spune?
              Eu nu sunt pentru incași, talibani, sau orice alt grup de oameni. Eu sunt pentru dreptate și împotriva nedreptății, oriunde nu ar avea loc.
              Incașii trăiau pe pământul lor, și nu aveau tendințe de a cotropi teritorii noi. Împotriva lor nu am nimic.
              Europenii i-au cotropit și i-au măcelărit pe toți (vezi linkul de mai sus), nefiind la ei acasă, pentru a se îmbogăți. Dreptatea nu a fost de partea lor.

              Același lucru și pentru talibani, samurai, și chiar pentru indieni, pe care mulți îi disprețuiesc – ei au cultura lor, stabilită de sute, sau poate mii de ani, care este dreptatea lor. Atâta timp cât ei nu-i omoară pe europeni, și nu cuceresc teritorii străine unde să-și impună punctul de vedere – dreptatea va fi de partea lor, și eu îi voi condamna pe toți care dimpotrivă, îi vor cotropi pe ei, fie în numele creștinismului, și îi vor creștiniza forțat, luându-le pământurile și bogățiile.

              Toată discuția a început de la faptul că tu îi descriai pe samurai cu cuvintele cotropitorilor. Și pe incași, și pe alții. Ți-am arătat că cotropitorii singuri ucideau, după care inventau povești cum că victimele s-au autodistrus. Dacă ai ceva gărgăuni, vei mai căuta informație la această temă, dacă nu, rămâi în convingerile tale, pe mine nu mă deranjezi.

      • ia mai sapa tu si afla despre mayasi. Asta pe langa faptul ca, tu confunzi mayasii cu aztecii! Tu esti cel care invata dupa Wiki!

        • si unii si altii au fost genocidati, ori vrei să spui că careva din ei pot fi numiți învingători?

          • se omorau ei intre ei – cu milioanele – in fiecare an! Nu pot sa cred ca nu ai auzit de jertfele umane! MAI SAPA PE WIKI – SURSA TA DE INCREDERE! Montezuma, de exemplu, ca sa se apere de cei 300 de spanioli ai lui Cortez, intr -o singura zi a sacrificat zeci de mii de oameni! CUCERIREA SPANIOLA A DETERMINAT SFARSITUL SATANISMULUI IN AMERICA CENTRALA!
            Daca ii omorau proprii conducatori, cu milioanele – nu era genocid, nu?
            Ai creierul spalat de literatura comunista si corecta politic!

          • Crezi cä, de pildä, si valaho-bulgarii dela SUd de Dunäre (ereticii bogumili ucisi în masä de bizantini în scopul restaurärii Ortodoxiei în Bulgaria – cäpeteniile lor au fost arse pe rug la Constantinopole) au fost … „genocidati”, sau termenul e asimetric si se aplicä doar operei de încrestinare întreprinse de misionarii occidentali în favoarea / împotriva amerindienilor?

            Crezi cä e o datorie (eventual apostolicä) a noasträ sä misionäm pe pägâni, sau crezi cä trebuie sä-i läsäm în pace, în plata Domnului?

  12. Pierdeti din vedere puterea smereniei.

    Cand te consideri mai jos decat toti atunci Insusi Dumnezeu lupta pentru tine si cine este mai puternic decat Dumnezeu?

    Fa prin smerenie ca toate puterile ceresti sa lupte pentru tine si niciun dusman nu te va birui.

    • Smerenie precum a Sfintilor Dimitrie si Nestor! Lie ala’ manca crestini pe paine si tu ai fi vrut sa se roage pentru el?!

      • Ravna pentru a lupta trebuie sa-ti vina de la Dumnezeu… altfel, daca iti pui nadejdea in fortele si tehnicile tale, vei esua. Si Stefan cel Mare s-a luptat impotriva lui Vlad Tepes si n-a reusit. Daca nu-l Il ai pe Dumnezeu pe partea ta vei pierde. Si daca doar crezi ca poti face ceva fara Iisus … esti anatema. Adica te duci, din proprie vointa, cu trupul, mintea si sufletul in Iad.

        In efortul de a rezolva problemele cu care ne lovim pierdem din vedere Pronia lui Dumnezeu.

  13. Luca 22:36 Şi El le-a zis: Acum însă cel ce are pungă să o ia, tot aşa şi traista, şi cel ce nu are sabie să-şi vândă haina şi să-şi cumpere.

    Eclesiastul 3:3 Vreme este să răneşti şi vreme să tămăduieşti; vreme este să dărâmi şi vreme să zideşti.

    Evrei 11:32 Şi ce voi mai zice? Căci timpul nu-mi va ajunge, ca să vorbesc de Ghedeon, de Barac, de Samson, de Ieftae, de David, de Samuel şi de prooroci

    Proverbe 20:21. Gandurile cu sfatul se intemeiaza si cu ocarmuiri se face razboiul.

    „- Cum trebuie să considerăm uciderea în vreme de război?
    – Există felurite tipuri de războaie. În Vechiul Testament se vorbește adesea despre ‘războiul lui Dumnezeu’. Prin acesta se înțelege războiul dus pentru dreptate împotriva grozăviei nedreptății. Într-un astfel de război uciderea este îndreptățită și este considerat un câștig să pieri (v. Exodul 14, 13-14; 31, 6-8; II Cronici 20, 15) ”. (Sf. Nicolae Velimirovici – Credința Sfinților)

    Oare Imparatul Constantin nu a luptat sub steagurile crucii?

    Regele David nu a omorat?

    Chiar si C. Z.Codreanu a ucis…. plus cati altii!?

    etc………

  14. minte sanatoasa intr-un corp sanatos …catre un suflet sanatos ! Eu draga omule sunt de acord cu artele martiale ! Practic si eu si nu am lovit vre-o data pe cineva , decat sa ma apar ! Nu lupt in ring , nu lovesc pe nimeni daca nu o cere , sa spunem ! Cand exista probleme care necesita folosirea cunostintelor , imi fac semnul Crucii ” DOAMNE AJUTA ” …si Dumnezeu sa ma ierte !
    Nu sunt de parere ca anume crestinul trebuie sa fie ciuca batailor , jafurilor etc…si Iisus a pus mana pe Bici pe langa indemnul la Iubire de aproape ! Cred totusi ca a abuza de cunostintele de arte martiale in alte scopuri decat cele de stricta necesitate , apararea Ta sau ..atentie ..a altora…este sau poate fi descrisa ca fiind departe de drumul crestin !
    Iertare daca am deranjat , este strict parerea mea !
    Doamne Ajuta – va !

  15. Inca ceva daca-mi dati voie :
    numai dati exemple sau citate din Biblie sau alte carti sfinte ..nu suntem noi de cadere sa le judecam sau talcuim dupa capul nostru !
    A rani pe cineva este pacat , eu am facut si aikido si acolo ne invatau ca daca ajungem sa folosim ce invatam este vina noastra …si ca orice lovitura aplicata oponentului trebuie vazuta ca o infrangere a spiritului propriu ! Artele Martiale nu sunt asa cum cred unii …sincer acum ! Cine spune ca sunt ” satana ” inseamna ca …iertare , cunosc prea putine si ar fi bine sa si traiasca nu numai sa se uite in carti ! Viata ne este data sa o traim dupa cuvantul Lui Dumnezeu deci ..sa decidem intr-u Cuvant ce e bine si ce este rau ! Vin beau …un pahar nu 3 sticle . Cafea la fel ..o ceasca nu o cana …etc ! sa ne auzim inagduitori unii cu altii ! Fiti Binecuvantati !

    • Pacat e numai daca nu era pregatit sa iti faca rau. Altfel, Doamne iarta-ma, se numeste autoaparare si e cat se poate de permisa de Dumnezeu si uneori si de legile lumesti. Sa facem legea Romaniei sa recunoasca acest principiu fundamental!

  16. Gäsesc articolul absolut GENIAL! Felicitäri deopotrivä autorului si popii Mihai-Andrei Aldea!

  17. Arte martiale mai poate veni si de la Zeul Marte, zeul razboiului adica sensul echivalent ar fi arta razboiului.

    • Daca apararea familiei inseamna arta razboiului, atunci fara regret, trebuie insusita de catre orice barbat care isi merita sarea. Si de ce nu de catre doamne si domnisoare care refuza sa devina victime?

Răspunde!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: