Cum să fii un bun ro-merican, îndreptar practic


De cand exista emigratia catre America, au fost doua categorii de romani. Minoritatea care acceptau realitatea si o spuneau si altora, alaturi de majoritatea care se faceau ca nu pricep adevarul, mintindu-se atat pe sine cat si pentru cei ramasi acasa care asteptau cu gura cascata realizarile acestora.

Acest narav este vechi, pomenit inca de la inceputul secolului trecut. Autorul de atunci se plangea de efectul nociv al acelor gogosi care sminteau pe alti romani sa viseze Lumea Noua.
Nicolae Iorga a vizitat in anii ’30 America dupa care a tinut cateva conferinte la Ateneul Roman. Concluzia sa a fost ca statul roman ar fi trebuit sa faca un program special pentru readucerea bietilor imigranti in tara (daca nu sunteti de accord, certati-va cu Iorga).

Mai jos, cateva aspect reale ale vietii romanilor In Lumea Noua. Desigur ca exista si exceptii, florile care nu fac primavara insa un om rational va intelege aceste lucruri.
In disperare de cauza desigur ca admiratorii nelimitati vor da exemplele catorva exceptii insa aici este vorba de majoritatea situatiilor.
Nu se urmareste bascalia ieftina ci doar se vrea ca romanii de acasa sa inteleaga putin in ce stare jalnica ne gasim si poate chiar sa se roage pentru cei desțărați.

Optimistii filoamericani isi gasesc argumente in realizarile lor de genul job la vestitul Microsoft (unde de obicei programeaza ceva subroutine sub privirea scrutatoare a unui shef indian sau pakistanez si cu frica in san ca sa nu fie incorecti politic), se mandresc cu masini luate in leasing sau cu case din lemn si carton presat la care platesc 30 de ani daca nu putrezesc intre timp sau trebuie sa le paraseasca datorita invaziei unor vecini care cauta sa-ti ia gatul.

Alti entuziasti sunt coplesiti de religiozitatea americana. Intai si intai, fiind curat americani, avand chiar pasaport instelat, sunt emotionati profund de diversi eretici care fac, dreg, au grija de copii arsi, canta, rad sau plang, dupa caz. Alti “credinciosi” au pe peretii exterior ai capistilor lor anunturi de genul: “Facem minuni, martea si joia de la orele 17 la 19”.

Apoi vine randul si ortodoxiei americane, vorba lui nenea Iancu, “care e sublima dar…”.
Aici alte emotii greu de stapanit insa usor de impartasit romanilor ramasi acasa.
Primul capitol este de obicei dedicat convertitilor. Ce frumos vin ei asa la slujbe, unii chiar in ceva nu departe de chiloti de baie, cum stau pe jos, cu naturalete. Cum iau ei initiative de a avea balciuri la biserica, fripturi in sfintele posturi, ce draguti sunt ca nu se formalizeaza si mai ales cum dupa ce au fost declarati ortodocsi dar nebotezati, ajung rapid preoti, mitropoliti sau macar teologi cu un numar impresionant de carti dogmatice folosite cu evlavie de restul credinciosilor.

Si cum minunata democratie este implementata in biserici – copii care se zbantuie in Sf. Altar, doamne care citesc Apostolul, preoti care prezideaza seri de bingo sau macar loterii. Toate spre gloria lui Dumnezeu.
Bisericile romanesti, cu putini sau fara convertiti, sunt si ele adaptate noii situații geo-politice.

Sf. Icoane sunt in mare parte tablouri cu subiect religios. Ochiul in triunghi, drag si celor care ne tiparesc banii, este a tot prezent.
Bancile sunt mobilierul principal, cu pernute in caz ca ar dori cineva sa ingenuncheze. Aici intervine o problema. Cand sa stai in genunchi, cand in picioare, cand picior peste picior in banca. Preotii cu initiativa au instalat niste luminite, un fel de semafoare, pe care le aprind sau sting, informand oamenii in ce pozitie se cuvine sa se afle.

Unde aceasta tehnica nu se foloseste, oamenii se ghideaza dupa pozitiile doamnelor mai in varsta din primele banci, un fel de vajnice pastratoare ale traditiei locului.
Lumea incepe sa-si faca aparitia dupa iesirea cu Sf. Daruri. Este duminica, ziua odihnei.
Cantarile depind de la un dascal la altul, un domeniu in care initiative este incurajata. Domina pricesnele tip “Oastea Domnului”, difera insa ritmul valsului. Lumea se concentreaza asupra textului plin de invataminte de genul: “Cruce sfântă, jalnic este, Tristă stai plecată-n jos, Şi nu-i nimeni să te-îndrepte, Vai, ce lucru dureros. Oamenii nu-şi mai ridică, Pălăria-n dreptul tău…” Si mai ales doamnele de varsta mijlocie lacrimeaza un timp oarecare.

Preotul amana predica pana la sfarsitul slujbei ca sa fie o audienta cat mai numeroasa. In mare se repovesteste pe scurt pericopa biblica spre incunostintarea credinciosilor dupa care urmeaza o insiruire de idei, amintiri (nu neaparat legate de pericopa), simtaminte inalte si uneori poezii de Goga sau altii, de genul: “De ce m-ati dat de langa voi, de ce m-ati dat de-acasaaa!”

Subiectele tabu sunt destul de numeroase, atat din dorinta de a fi corect politic dar si din lipsa de interes. Eretici nu exista, avem doar “frati crestini” care asa cum se exprimase cineva mai sus, ar trebui sa ne fie exemplu. Apoi nu se prea pomeneste despre importanta postului, dandu-se insa citatele biblice linistitoare asupra subiectului. Credinta este in sufletul nostru. Despre neamul romanesc nu se prea pomeneste pentru ca deh, suntem americani cu documente. In plus, cineva ar putea sa-si inchipuie ca am fi neintegrati, inapoiati, sovini sau chiar cu tendinte fasciste!

Nu prea se mai formalizeaza nimeni cu lucruri invechite cum ar fi Sf. Canoane, Sf. Parinti, posturile, Sf. Spovedanie. Slujbele scurte dar cuprinzatoare ca lumea lucreaza din greu si sa nu o indepartam, mai exact sa se lase timp suficient pentru sala sociala.
Sf. Impartasanie se face de obicei ori foarte rar ori foarte des. Daca e des atunci Sf. Spovedanie este valabila 30 de zile, ca la biletele RATB. Rugaciunile aferente nu se prea cunosc si nici nu sunt cerute.
Cei mai descurcareti o tulesc in sala sociala inainte de sfarsitul Sf. Liturghii, ca sa prinda rand la cafeaua gratuita (“cafa”).

Oamenii piosi raman la miruit unde fiecare isi face cruce cum crede, cum l-a invatat bunica sau dupa traditia locului de unde provine.
Apoi incepe partea “trupului”. Sala sociala, mare sau mica, este obligatoriu sa aiba un bar, un fel de piatra din capul unghiului. Adica bar, bar, cu toate cele, de la nevinovata Coca-Cola pana la tzuica si Johny Walker, pentru toate gusturile.
Parintii mananca, beau, se veselesc iar copiii alearga ca bezmeticii ore in sir in timp ce adolescentii butoneaza jocuri pe telefon.

Botezurile se fac in deobste prin stropire iar preotii mai traditionalisti prin turnare sau afundare partiala sau numai printr-o scufundare. Copilul poate raci, se poate ineca, etc. Rar se fac prin trei afundari complete si saracul preot care indrazneste acest lucru este nevoit sa dea multe explicatii si justificari.

Chiar de la nastere, la maternitati, multi copii sunt circumcizati de personal de specialitate. Explicatia stiintifica este ca asa e in America. Fereste cica de boli venerice si de alte posibile grozavii. Preotii in general nu abordeaza acest subiect ci lasa operatiunea la alegerea parintilor. De ce sa-si bata capul cu posibile interpretari anti una sau alta – noi doar avem cele ale credintei, doctorii sa-si fac treaba lor.

Cand se fac nunti, botezuri, apar vesnicii DJ, cu un repertoriu mereu acelasi, la o intensitate sonora maxima de vibreaza peretii si nu se poate auzi om cu om. Dar nici nu e necesar sa se auda, prea multe nu sunt de spus si deja se cunosc. Se incepe decent, cu melodii populare, sarbe/hore. Urmate de manele, formatia de nefirești O-zone, un fel de “basarabeni” si ei. Dar pe masura ce timpul trece, DJ-ul incepe sa-si etaleze, spre deliciul asistentei, pasiunea pentru muzica satanica. Prezenta preotilor, a copiilor, a vizitatorilor, devine irelevanta. DJ-ul intra in lumea lui si ca in vechea cetate a Sodomei, de la tanar la batran, incep sa tzopaie cu zambete imbecile pe fatza.
Si pentru ca totul e continuu pe computer, dansatul este si el continuu, intrerupt doar de rugaciunea mesei a preotului si de servirea mancarii.

Desi salile sociale sunt in multe cazuri impozante, nu exista loc pentru biblioteca parohiala. Nici nu-i prea simte lumea lipsa. Acelasi lucru si cu, cateheza. Nu este timp. Vara se planifica inceperea studiului Sfintei Ortodoxii pentru toamna cand va fi vremea mai ploioasa, toamna pentru iarna si asa mai departe.

Partea culturala consta in special in citirea ziarelor romanesti facute de sectanti, acceptate cu bucurie, mai ales ca se dau gratuit de catre “fratii nostri crestini”.
Craciunul se sarbatoreste cu copiii dintre care unii sunt adusi, doar o data pe an in Sf. Biserica. E si normal, se dau cadouri. Nu carti ortodoxe pentru copii, nici Sf. Icoane. Ci chinezarii din plastic, luate din timp si cu ravna de la magazine care dau reduceri daca iti planifici corespunzator.
Saracii copii, ii observi ca incearca si ei sa-si faca semnul Sf. Cruci, se vede ca nu au fost invatati de nimeni.

sursa Pater Mihail

Anunțuri

44 răspunsuri

  1. -legătura către site-ul respectiv duce la o pagină care nu conţine acest text. mă poţi lămuri cum dau exact peste text? merci!
    – nu „mulţi copii“ sunt mutilaţi, ci doar băieţii. fetele sunt protejate prin lege, femeia fiind mai egală decât bărbatul, atât în Americaca cât şi în Canada (ca să mă rezum doar la continentul americacan).
    – multe chinezării din plastic (sau nu) costă destul de mult pentru a fi oferite drept cadouri (aproape tot ce există în SUA şi Canada, ca să mă rezum doar la aceste două ţări, este făcut în China, sau pe continentul asiatic. motivul este cunoscut de aproape toţi cei care citesc acest blog), aşa că de cele mai multe ori, cadourile, chiar şi pentru neamuri (familie şi rudele de gradul I pentru cei care nu cunosc definiţia exactă a termenului) se cumpără cadouri de la magazinele cu produse de câţiva dolari produsul; 5, 7, sau 10 dolari produsul. sunt persoane care cumpără produse de acest tip de sute (am văzut spanioli care au cumpărat produse de 10 dolari în valoare de peste o mie de dolari) de dolari. asta ca pentru că „gestul contează“. iar când văd pe cineva care cumpără produse de câteva sute de dolari bucata pentru rude se uită ciudat la acea persoană şi au mereu impresia că acel om câştigă fabulos…

  2. fain scris dar ma asteptam sa cuprinzi mai multe aspecte ale vietii imigrantilor 😉

  3. Bu hu hu, inițial am crezut că e un pamflet, dar când am văzut sursa, nu mai am indoială (articolul 2 la comentarii). Oare nu există și biserici de excepție? E îngrozitor prin ce trec bieții oameni și mai îngrozitor e că nu iși dau seama… sau se complac cu situația… aviz ecumeniștilor care nu știu ce vor sau mai bine zis, nu știu ce pierd pentru că nu simt în Hristos și nici nu vor să încerce. Dumnezeu să ne ajute și să ne lumineze !

  4. Urmaresc constant blogul dvs, cu unele materiale sunt de acord cu altele nici sa ma picati nu voi fi de acord, este prima data când postez.

    Articolul este bine aranjat, reda perspectiva unui vizitator ocazional sosit din estul U.E, care inteleg mai este si preot ortodocs, mi se pare logic ca socul sa fie atât de puternic la vederea anomalilor americane. Totusi, ortodocsia cu tot cu traditile ei se opreste pe la granita fostului Imperiu Austro-Ungar (din Ro), asa ca nu este si nu va fi niciodata detinatoarea adevarului absolut, iar perspectiva va diferi acum si in veci. Asa cum NP-ul american nu are ce cauta in Europa,, la fel si ortodocsia, nu are ce cauta peste granita pusa de Dumnezeu, poate da ea cu fundul de pamânt nu va iesi, tot spre maica Rusie vor sfârsi daca nu vor voi sa mai lase putin din prejudecati.

    Urmaresc cu atentie blogurile ortodoxe asa-zise antisistem, nu dau numele lor, dar am ramas cu un gust amar citind comentarile tovarasilor ortodocsi detinatori ai adevarului absolut, aparatori ortodoxiei. Eu unul nu vreau sa imi schimb mentalitatea ptr una ortodoxa precum cea ce imi este dat vedea online, prefer sfida institutia bisericeasca, ma mântui si singur, fara a fi nevoie de vatafi care sa-mi bicuiasca spinarea, daca Hristos m-a facut liber, apoi liber sa fiu si ramân,

    Motiv pentru care nu pot lua in serios o perspectiva asupra lumi, culturilor venita din spatiu ortodocs conservator, ca sa fiu totusi binevoitor, sa nu-i cataloghez deviati, fanatici. Nu pot lua nici varianta protestant-np-americana in serios, aceasta este o si mai mare belea. Nu neg, din USA ne vin multe belele, dar daca ai emigrat din Ro, stabilit in orce alta tara din lume, esti obligat acepta si cultura, regulile societati respective, nu aceasta societate in care ai dat buzna sa adopte pe-ale, al-e tuturor venticilor. Ce obligatie mai am eu sa respect , tin traditia româna când eu am plecat din Ro, optat ptr o alta cultura benevol, ori si mai rau, fugarit, exilat de natia mea.

    Cui nu-i convine, nu se adapteaza sa se întoarca In Ro, sa stea acasa. Pâna una alta in apostatul Occident se poate respira, pe când in prea piosa Românie NIET!

    • Scriati: „Totusi, ortodocsia cu tot cu traditile ei se opreste pe la granita fostului Imperiu Austro-Ungar ”

      Cum va explicati atunci bisericile ortodoxe americane si zecile, poate sutele de mii de americani convertiti la ortodoxia pe care au invatat-o de la emigrantii romani, rusi, sarbi etc. ? Acesta este cazul bun, in care populatia nativa preia ce e mai bun de la emigranti si nu ce e mai rau.

      Ortodoxia ne-a fost data de insusi Fiul Lui Dumnezeu si de catre Sfintii Apostoli, care ne-au transmis-o mai departe. Ce-avem noi acum, e predania ne-alterata a sfintilor Parinti ai bisericii. Daca v-ati nascut ortodox, ar fi mai mare pacatul sa va lasati dus de pluta ecumenismului, in tara cu peste 3000 de „denominatii” crestine.

      Deocamdata noi constatam ca in Romania este cel mai prielnic mediu in care sa creasca copiii romanilor. Nu dulapurile si pivnita pline de haine pe care nici nu le-au purtat vre-odata le fac copilaria fericita, ci naturaletea care ii inconjoara in tara lor, atata vreme cat romanii isi pastreaza specificul lor propriu.

    • @boboru’
      Tataye!Cum se opreste ortodoxia la fosta granita a habsburgilor?Eu sunt din Bucovina(sper ca ai habar unde se afla si stii ceva istorie adevarata!) si dupa spusele dvs(?) din ce lume fac parte?
      ps: esti inselat rau de $atana daca crezi ca te vei MANTUI SINGUR !..Aici nu merge cu „incercarea moarte n-are!”

  5. Domnule /eufrosin/

    Traiesc in Germania, si aici adera nemti la ortodocsie, islam , putini dar adera, m-am uitat pe niste statistici si observat lejer ca procentul este identic mai peste tot in lume, natural dat fiind si lacunele pe care le sesizati foarte bien si dvs, motiv ptr care va urmaresc cu atentie postarile deoarece nu bateti câmpi, mergeti la esenta la fel si cu raspunsul dvs catre mine ptr care va multumesc.

    Am vazut si eu in Moldova (rurala) multe aspecte care m-au miscat, in special privitor la copii crescuti intr-un mediu natural, unde biserica a ramas biserica care le faciliteaza si legatura cu sacru, Dumnezeu.

    Ecumensimul este o procarie politica pe care nu-o sutin, insa, constat ca este o faza necesara eradica anumite excese religioase, un rau necesar, la fel si politic -corectitudinea, este cea mai odioasa porcarie dar care este un baston prin care poti obliga vitele tine drumul spre casa, cu regret va reamintesc;

    români sunt o grea povara in discuti libere, analiza nici vorba sa fie capabili, iar când nu le aprobi parerea iti da la cap cu un sadism demn de diavolul bolsevic.

    In privinta daruiri ortodoxiei de catre Domnul Iisus Hristos, Sfinti Apostoli, sa fim totusi decenti, istoria ne spune altceva, datele releva alte jocuri, care recunosc vor fi fost optime ptr România pe termne lung, s-a conservat o radacina, iar istoria inca nu s-a incheiat, eu vad deslusit ca si ortodoxia trebuie implica in istorie global, ma indoiesc sa apuc aceste zile, ce vad petrece si in B.O (R), ma infioara.

    Va marturisesc sincer ca m-asi bucura ca Tara mea de origine (Ro) sa ajunga juca un rol crucial in redresarea spirituala a lumi (occidentului complect distrus) , numai ca eu am observat ca Ro si-a ratat sansa aceasta, rolul il vor prelua alti, mult mai diabolici ce vor sfârsi duce biserica la lepadare de Hristos.

    Sunteti profesor, asa am înteles dintr-un alte mesaj, observ ca aveti o vasta cultura, motiv ptr care va trimit spre o pista ratata de Ro, este vorba de

    Axa (asa o numesc eu), Cioran.Eliade, Tutea.. sunt uimit vedea cum nimeni nu o vede, nu-o exploateaza, dar nu cu batute pe loc, teze de spiritualitate ce pot fi lansate pe piata .. de putem rupe gura multor case împaratesti… si sa stiti, si BOR este o cauza, ori poate nu chiar institutia ci ortodocsi de care aminteam anterior, ce sunt fff numerosi.

    Cu stima

    O.M:

    • Stimate domn, iți recomand să studiezi si Pr. Arsenie Boca și atunci vei vedea că Ortodoxia e descendența directă a celor doisprezece apostoli dovada stând însăși sfințenia sa. Doamne Ajută!

    • Spuneati: „-corectitudinea, este cea mai odioasa porcarie dar care este un baston prin care poti obliga vitele tine drumul spre casa, cu regret va reamintesc;”

      Sunt nevoit sa va contrazic:

      corektul politik este nimic altceva decat unealta vrajmasilor omenirii, urmasii comunistilor. Au dat cu bata aceea in capul germanilor, pana cand bietilor oameni a ajuns sa le fie frica sa vorbeasca in tara lor – nu e normal si nici nu i-as descrie ca fiind „vite in drumul spre casa”.
      Casa aceea e casa diavolului si nu cea fireasca a neamurilor crestine. Romanii si germanii au fost aliati firesti: de ce sa permitem vrajmasilor nostri sa ne descrie folosind termenii lor?

  6. Off topic

  7. Sunt in America de ceva ani.
    Merg la o biserica ortodoxa.
    Si nu am gasit nimic… NIMIC din ce se insira in acest articol la biserica la care merg.
    E un articol rautacios.

    • Deci in biserica in care va inchinati Dvs. sa inteleg ca nu sunt banci pentru sezut in timpul Sf. Liturghii, nici sala sociala cu bar in toata regula, unde cei mai nerabdatori se afuma dis-de-dimineata si nici jocuri de bingo organizate ? Dar copilasii cu consolele lor video ca sa stea cuminti la slujba? Nu glumiti cu noi, va rog!

      Daca numiti biserica poate sa va spun exact cum sta cazul.

      • Asa e, poate n-avem aceeasi notiune despre ce inseamna o biserica.

        • Notiunea ar trebui sa fie bazata pe ceea ce inseamna biserica ortodoxa din Romania, nu pe copiile palide destinate mai mult socializarii decat inchinarii.

          Aici in tara, n-avem sali sociale si cafea e drept, dar slujba-i slujba si ce-i mai frumos, bisericile sunt deschise tot timpul, pana seara, astfel incat aflat prin oras, poti intra oricand pentru cateva scurte rugaciuni. Libertatea asta nu se poate exprima in cuvinte.

  8. …salut Eufrosine
    Tare articolul!
    Uite o dedicatie ptr. amerloci


  9. Am mai dat pe situl tău frate Eufrosin, dar acum mi-a sărit în ochi cîteva propoziţii, pe care aş dori să le comentez, cu riscul să fiu off-topic:

    „…Cantarile depind de la un dascal la altul, un domeniu in care initiative este incurajata. Domina pricesnele tip “Oastea Domnului”, difera insa ritmul valsului. Lumea se concentreaza asupra textului plin de invataminte de genul: “Cruce sfântă, jalnic este, Tristă stai plecată-n jos, Şi nu-i nimeni să te-îndrepte, Vai, ce lucru dureros. Oamenii nu-şi mai ridică, Pălăria-n dreptul tău…”

    Ei bine, ce mă întristează pe mine, şi cred că nu sunt singurul, este că aţi redus pricesnele Oastei Domnului, expresie cultural-spirituală a poporului ortodox dacă vreţi, la o pălărie neridicată în dreptul unei cruci, a unei darabane şi a unei pioşenii, începînd cu o anumită vîrstă. Mă aşteptam la mai mult din partea ta şi a P.C.lui părinte care a scris rîndurile de mai sus.

    • Pricesnele sunt pentru biserica ortodoxa, echivalentul desenelor animate pentru adulti. Prostitutie religioasa, daca vrei. Ar mai da o palma bunul Sfant Nicolae celor care le-au introdus in biserica ortodoxa.

  10. „mi-au sărit în ochi” – şi „pricesnele Oastei Domnului, expresie cultural-spirituală a poporului (român) ortodox dacă vreţi”
    m-am grăbit la scriere, scuze.

  11. „De este cineva dintre voi cu inimă bună să cînte psalmi” Iacov 5,13) – şi asta e „desene animate”? „Prostituţie religioasă” e prea vulgar…

    • Psalmi, psalmi, asta-i cu totul altceva! N-a zis psalmistul „sa cante pricesne”! De la Oastea Domnului si pricesnele ei ni se trage pervertirea adevaratei ortodoxii, facand din OD o pepiniera pentru pocaiti. L-ai vazut cumva pe predicatorul Vladimir Pustan predicand intr-o biserica ortodoxa intr-un sat, cu preotul langa el ? Eu m-am speriat: nu mai era nimic ortodox in biserica aceea. Practic erau pocaiti si da, cantau pricesne! Cauta clipul pe youtube daca vrei.
      Pe de alta parte, chiar la mine in Cluj am fost in biserici pe usa carora era afisat: „Numai cantari ortodoxe sunt permise in biserica”. Cinste unor astfel de preoti!

      • Psalmii Împăratului David ce sunt altceva decît un fel de pricesne, cîntări? De-a lungul timpului, Împăratul David a fost singurul inspirat să comună aceste cîntări?

        Noi românii chiar nu putem cînta decît, „am un leu şi vreau să-l beu?” A, dacă nu vrei să mai cînţi „cine-a pus cîrciuma-n drum…” înseamnă că nu mai eşti creştin ortodox?

        Pervertirea adevăratei ortodoxii nu vine de la Oastea Domnului, fii pe pace şi mai ales de la cîntările care dezleagă gura şi inima omului, şi-l duce la Dumnezeu. Vine de la noi toţi, cei care-l dăm jos pe Hristos de pe scaunul de Judecător şi ne cocoţăm noi acolo, vorba părintelui Steinhardt….

        PS. Am văzut mai demult pe Youtube, pe cei indicaţi de tine. N-am nici o părere. Iar despre cei care aprobă numai cîntarile ortodoxe, ar trebui să le aprobe pe… majoritatea. Neoprotestanţii au preluat multe cîntări de la Oastea Domnului şi nu invers.

        • Daca nu ai nici o parere fata de un predicator protestant oferindu-si parerile intr-o biserica ortodoxa, inconjurat de-o liota de femei care se comportau precum intr-un locas de cult penticostal, evident nu avem aceleasi notiuni fata de ceea ce inseamna ortodoxia.

          • Rămăsesem cu impresia că nu ai răspuns la prima parte a mesajului meu. Mai ales la cea pervetirea ortodoxiei prin cocoţarea pe scaunul de Judecător a lui Hristos.

            Am recitit mesajul tău şi, repet, a fost numai o impresie…

  12. eu nu inteleg ce e asa de greu de inteles
    romanii regateni au fost ortodocsi pt ca asa i-au facut bulgarii cu sabia
    romanii ardeleni au devenit catolici pt ca asa cerea contrareforma austriecilor
    romanii basarabeni se inchina patriarhului moscovei pt ca inca sunt sub talpa ruseasca
    nemtii austrieci sunt catolici pt ca asa au fost habsburgii
    ceilalti nemti au devenit protestanti pt ca asa au devenit printii germani care-si doreau pamanturile bisericii catolice
    ce e asa de greu de priceput ca religia stapanului a preluat-o si sluga?pai ce?era dupa ea?
    Cristos ne-a adus dragoste…Cristos ne-a adus ortodoxie?poporul roman s-a nascut ortodox?astea-s niste basme pe care doar ignorantii in ale istoriei le pot crede

    • no, (am vrut eu să condimentez răspunsul cu ceva „cuvinte de duh“, da’ am zis pas de data asta) iar tre’ să-ţi dau dreptate… mai ales în ceea ce priveşte tot ce urmează după chestia cu poporul român şi naşterea sa ortodoxă.
      numa’, să nu ţi se urce la cap şi să crezi că laud pe papă…

    • Din ce stiu eu, romanii au fost crestini inainte de a apare bulgarii in Europa, poate chiar inainte de a se forma definitiv poporul roman. Oricum, pe la anul 700 cand au venit bulgarii, nu se pune problema sa-i fi crestinat ei fortat pe romani.
      Romanii din Ardeal din pacate pentru tine nu sunt catolici, ci marea lor majoritate au ramas ortodocsi, chiar daca asta a insemnat excluderea de la drepturile de care se bucurau ceilalti locuitori. Biserica unita cred ca a fost mai mult un mijloc utilizat de unii romani pentru a obtine anumite drepturi intr-o anumita perioada, dar rolul ei astazi este nul, pentru ca imrejurarea istorica in care a avut o utilitate a disparut.
      Pana la urma, toti suntem romani, ce importanta are religia? Crezi ca e cine stie ce diferenta intre un catolic, un ortodox si un ateu? Astea sunt lucruri care tin de alegerea personala a fiecarui om.

      • romanii au fost crestini inainte sa vina bulgarii corect ca de-aia termenii de baza crestini sunt latini si nu slavi
        ulterior bulgarii-sub care erau moldova valahia si sudul ardealului au dat o lege prin care unui valah care scria cu literele anticristului(latine) i se taia mana sau daca se ruga latineste in biserica i se taia limba
        lucrurile astea le-a descris paisie ivirovschi un bulgar calugar de la muntele sfant intr-o istorie a bulgariei scrisa de el
        romanii din ardeal au ramas ortodocsi pe acelasi principiu al religiei stapanului
        rusii au ordonat in 1948 interzicerea religiei greco-catolice si tot rusii au ordonat prin lichelele pe care le-au pus la conducere in 1990 sabotarea reinfiintarii bisericii greco-catolice
        pe termen scurt asta a insemnat necroatizarea transilvaniei iar pe termen lung ramanerea romaniei inclusiv a ardealului sub influenta ruseasca
        corect!!! cel mai important e ca suntem romani asta spun si eu si sa ne redesteptam constiinta nationala indiferent de cultul care ne-a fost inoculat de stapanii vremurilor

        • Romanii au fost ortodocsi dintru inceput. Rusii au cautat sa ne impuna doar alfabetul lor, nu si credinta pe care noi deja o aveam, mai putin in Ardealul catolicizat cu forta de tunurile gen. austriac Bukowski.

          • ardealul nu a fost catolicizat de Bucov(asa se scrie corect)
            ardealul s-a catolicizat in timpul imparatului leopold(de aici diploma leopoldina prin care se facea uniatia)iar bucov era generalul mariei tereza la vreo 70 de ani de diploma leopoldina
            e o mistificare grobiana a istoriei

            • Mistificare, pisici! Tunurile lui Bukow au daramat zeci de manastiri si biserici ortodoxe, desavarsind catolicizarea fortata a Ardealului, inceputa de Leupold. Daramarea zidurilor a terminat procesul si cu toate astea o multime de romani au preferat sa moara decat sa fie catolicizati, vezi Sfintii Ardeleni.

          • Bucov a distus 27 de manastiri din care 25 au fost greco-catolice. Eu pot sa ti le si numesc: localitati, preoti, calugari, averi. De ex.:
            una greco-catolica – in Buciumi, manastirea era asezata pe proprietatea baronului Alvinzi si avea preot pe Isaia. Calugari erau 6, dintre cari 2 cersetori si o calugarita betrana. Averea: 5 vaci, 13 stupi, un cal orb, un car de fen.
            una ortodoxa – in Sambata de jos se afla o manastire, al carui preot era Ioanichie. Calugari de toti erau 3, cu 1 bou, 2 cai, 2 vaci, 2 juninci, 30 de capre, 4 stupi. De bunastarea acestei manastiri se va fi ingrijit Constantin Voda Brancoveanu, care a cumparat satul Sambata-de-jos de la gubernatoriul Banffy George cu 1000 galbeni ung. de aur, si pe langa conditiunea sa restituiasca mosia, cand el sau mostenitorii sei vor reprimi pretul ei.
            Datele sunt extrase din lucrarea „Episcopii Petru Pavel Aron si Dionisiu Novacovici sau Istoria Romanilor Transilvaneni de la 1751 pana la 1764” lucrare ce contine 250 de documente in 6 limbi.
            De asemenea, aceleasi date despre manastirea de la Sambata de sus se gasesc si in lucrarea lui Nicolae Iorga „Documente referitoare la Constantin Brancoveanu” 1901, pag 165.

          • si inca o chestie ca sa fie lucrurile oable
            unirea cu roma se face in 1699…deci hai sa zicem 1700 ca sa fie cifra rotunda
            prin diploma leopoldina(a imparatului leopold) romanii se fac catolici
            Bucov vine in Transilvania peste vreo 70 de ani trimis de maria tereza
            romanii erau deja in majoritatea lor catolici iar o parte mai mica ramasesera ortodocsi
            DE CE A VENIT BUCOV IN TRANSILVANIA?
            pt ca maria tereza a hotarat inchiderea tuturor manastirilor meditative…care nu produceau nimic…care nu faceau profit…manastirile puteau sa fie ortodoxe si catolice
            ce nu spui tu e ca Bucov a distrus si manastiri catolice,inclusiv secuiesti
            cu secuii chiar are loc o lupta armata

            • „romanii se fac catolici” – poate romanii din Ardeal sunt catolicizati cu forta.
              Amintesc numai de Sfintii martiri ardeleni Visarion, Sofronie si Oprea, Aparatorii Bisericii Ortodoxe din Transilvania, impotriva unirii ei silnice cu Roma (1698-1701). Acesti trei Sfinti luptatori au trait pe la mijlocul veacului al XVIII-lea. Cuviosul Visarion din Sarai s-a nascut in Bosnia. A calatorit pe la multe locuri sfinte, si indeosebi, la Ierusalim si la Muntele Athos si a intrat de tanar in monahism.

              Indurerat de suferinta romanilor pentru credinta lor ortodoxa, a calatorit prin Transilvania, propovaduind pretutindeni credinta ortodoxa. Era primit in tot locul ca un inger din cer. Drumul lui pana la Brasov a fost un adevarat alai de biruinta crestina, aprinzand in sufletele credinciosilor dragostea de legea stramoseasca. Pentru ravna sa in apararea credintei ortodoxe, a fost intemnitat la Sibiu si, in cele din urma, in fioroasa inchisoare din Kuffstein, unde a murit, pentru marturisirea credintei ortodoxe.

              http://www.crestinortodox.ro/calendar-ortodox/sfintii-cuviosi-marturisitori-visarion-sofronie-oprea-sfintii-marturisitori-ioan-gales-moise-macinic-sibiel-sfantul-cuvios-ilarion-mare-36177.html

              Cuviosul Sofronie de la Cioara, s-a nascut in satul Cioara, din partile Orastiei, ca fiu al unei familii preotesti. Ucenicia in calugarie si-a facut-o in Tara Romaneasca. Reintors la Cioara, a intemeiat un schit in mijlocul codrilor, invatand pe romani calea mantuirii. Pentru ravna lui fara de Legea ortodoxa, a fost inchis in temnita de la Bobalna. Eliberat de multime, Cuviosul marturisitor a plecat in Muntii Apuseni, indemnand pe credinciosi sa tina obiceiurile stramosesti. A fost prins din nou si inchis la Abrud. Eliberat inca o data, mergea din loc in loc, tinand soboare, adica adunari, si invatand poporul: „Stricati silnica unire cu Roma, invata el, cereti episcop romanesc in Transilvania!” Iar cand a inteles ca si-a implinit chemarea, s-a retras la Manastirea Argesului, unde s-a savarsit cu pace.

              Cel de al treilea luptator pentru dreapta credinta a fost taranul Nicolae Oprea nascut in Salistea Sibiului. Tata de familie, plugar, mirean si bun crestin, gata de jertfa pentru credinta strabuna, fericitul Oprea a primit, ca pe o mare cinste, sarcina sa duca „la imparatul”, plangerile romanilor: „Noi cerem, ziceau ei, in numele poporului, vladica de legea noastra.”

              La inceput, curajul si indrazneala romanilor au fost intampinate cu amenintari si izgoniri. Cu timpul, ele s-au repetat si au starnit o prigonire si multe intemnitari. In cele din urma, in loc sa i se implineasca cererile, fericiul Oprea a fost inchis pe viata, in vestita temnita de la Kuffstein, si nu s-a mai intors niciodata, primind cununa nemuritoare a Mucenicilor.

              La 21 octombrie 1948, insa, printr-o uluitoare intorsatura a Providentei, fratii nostri buni, uniti de atunci, s-au desfacut de Roma si s-au intors acasa, la Biserica noastra stramoseasca, maica noastra de obste si a praznicului zilei de astazi. Dumnezeului nostru, slava!

        • e, uite aici nu mai sunt de acord cu tine: sub bulgari nu au fost nici măcar 100 de români. bulgarii au fost cei care au fost slugi la români. iar când şi-au luat-o în cap, voievozii români iau trecut, cu mic cu mare, prin sabie şi foc, până n-o mai rămas nica.

          mai citeşte, vei înţelege.

          • nu trebuie sa fi de acord cu mine
            ai la dispozitie toate cartile de istorie posibile in care se tiparesc hartile europei de dinainte de 1300
            ai la dispozitie un film foarte exact realizat cu hartile europei de la anul 0 pana in prezent pe youtube
            du-te si vezi cu ochii tai la manastirea RAMET cele 2 usi imparatesti-specificitate bulgareasca-de unde si prostia istoricilor locali care au datat manastirea din sec XIV
            hai ca nu-i asa de greu sa deschizi niste tomuri serioase

      • foarte bine spus la urmă, Cristiane, însă, vezii tu, lumea se blochează la amănunte de genul acesta… din păcate…

        numai bine!

    • Mai precis ignorantii care cred ca le stiu pe toate, chestioneaza faptul ca poporul roman s-a nascut ortodox. Sfantul Apostol Andrei venea de la Vatican cumva ? Nu – era ortodox si venea din Palestina. El i-a crestinat pe daci si pe traci, incepand din Dobrogea. Ortodoxia este pastratoarea traditiei asa cum a fost ea data noua, unica continuitoare a credintei Lui Hristos. Si tu te dai de ceasul mortii incercand sa explici cum ca romanii ar fi fost nici ortodocsi, nici catolici, ci …ce exact? Nici tu nu stii. Semeni confuzie szeppty…

      • vad ca iar mai cenzurat
        uite surse
        sunt free sunt pe net si in engleza
        paisii hilandarski-istorya slavyanobolgarkaya
        geofrrey de villehardouin
        si corespondenta diplomatica a lui ionita cu papa inocentiu al III
        sper sa nu ma cenzurezi si de data asta
        sunt surse contemporane cu evenimentele
        asta asa ca sa seman confuzie in propagana ruseasca antiromaneasca a istoriei pe care o stiti voi

      • sper sa-mi dai drumul si la primul text ca sa priceapa si cei mai putin initiati in istorie despre ce e vorba
        in fond sunt surse despre istoria romanilor despre care nu stie si nu scrie nici dreaku in romania

  13. Un roman a scris un cantec in care are un vers spune multe despre lumea in care traim :,,Doamne, vino Doamne/ sa vezi ce a mai ramas din oameni !,,.Problema nu este doar a romanilor este a intregii umanitati,traim cu totii intr-o lume secularizata in care Dumnezeu este inlocuit treptat cu puterea de creatie tehnologica a omului,ceeace ne creaza impresia falsa ca suntem aidoma lui Dumnezeu si mai rau ca putem trai chiar fara EL,dar vine o clipa incare Dumnezeu ne cheama la EL si atunci ce vom face,nici nu stim de ce am venit in lume si nici ce trebuia sa facem cu viata noastra. Sansa noastra a romanilor este data de faptul ca inca mai traim intr-o tara cu traditii inradacinate intr-o ortodoxie sanatoasa, mai avem inca traditii de sarbatorile de peste an, parca inca mai stim sa ne bucuram de viata. Dragilor secretul fericirii este sa stim sa mai fim in stare sa ne bucuram si mai ales sa-I multumim Lui Dumnezeu pentru tot ceeace ne-a dat ,viata. Credinta adevarata inseamna iubire ,smerenie, milostenie si multumire pentru toate darurile primite.Doamne tine-ne in gratia ta .

    • e, acel român este considerat de mulţi creştini ca fiind un rătăcit, un demonizat, o slugă a necuratului. şi asta pentru că omul era rocker. şi nu unul mărunt.
      mă întreb de multe ori când mă gândesc la el, câţi români ar mai fi capabili să sufere atât de mult pentru greşelile lor, precum a suferit acest rocker? din păcate ştiu că răspunsul e: prea puţini.

      să-i fie ţărâna uşoară. Valeriu (Vali) Sterian ne aminteşte mereu, în apropierea lunii decembrie, doar ca un simplu exemplu, de dorinţa românilor (naivi, da, dar doreau) de a se scutura de tirania cotropitorilor. chair dacă Ceauşescu a fost cel care a plătit pentru ei. Vali Sterian va rămâne veşnic alături de sufletele şi inimile noastre.

      • Multumesc ,Vali Sterian intradevar un om adevarat ,a stiut sa se bucure, a stiut sa sufere pentru altii,a stiut cand sa plece din aceasta lume dementa….

Răspunde!

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: